Numeroase specii de mamifere și păsări evită riscurile din timpul iernii hibernând pe perioade cuprinse între trei și nouă luni. Este o metodă eficientă care permite animalelor să supraviețuiască până la revenirea temperaturilor calde. Însă această regulă nu mai este una generală, așa cum o demonstrează o echipă de biologi de la Universitatea din Tel Aviv.

Într-un studiu publicat în revista de specialitate Proceedings of the Royal Society of London, cercetătorii israelieni Noga-Kronfeld-Schor și Eran Levin au anunțat descoperirea unui comportament neobișnuit la două specii de liliac (Rhinopoma microphyllum și R. Cystops). Mai precis, liliecii din speciile respective hibernau la o temperatură constantă și plăcută de circa 20 de grade Celsius în mai multe dintre peșterile din Israel. Din luna octombrie și până în februarie, liliecii stăteau într-o stare semiconștientă, respirând o dată la circa 15-30 de minute și consumând extrem de puțină energie.

„Hibernarea la mamifere are loc în condițiile unor temperaturi joase, ceea ce permite animalelor să reducă multe dintre funcțiile biologice, cum ar fi reducerea bătăilor inimii și a temperaturii corpului. Însă acești lilieci, în mod bizar, păstrau o temperatură ridicată a corpului, și asta în timp ce consumul de energie scădea drastic. Am ipotetizat că peșterile în care au fost descoperiți, având o temperatură constantă, le-au permis acestor viețuitoare să supraviețuiască la limita nordică a arealului lor”, declară prof. Kronfeld-Schor.

Cercetătorii au monitorizat activitatea liliecilor pe timpul hibernării și au aflat că aceștia nu se hrănesc și nu beau apă, nici măcar în nopțile calde în care toate celelalte specii de lilieci sunt active. Cei doi biologi au mai aflat că, cu aproximativ o lună înainte de hibernare, liliecii își schimbă dieta, consumând numai furnici cu aripi, ceea ce le permite să își crească masa corporală cu aproape 50%.

„Până în acest moment am crezut că niciun mamifer din Israel, cu excepția aricilor, nu hibernează. Însă această descoperire ne duce cu gândul la faptul că ar putea fi și alte specii care prezintă un asemenea comportament. Nimeni nu a mai studiat hibernarea în condițiile unor temperaturi ridicate. O altă descoperire importantă este aceea că liliecii cu pricina nu au nevoie să își reducă temperatura corporală pentru a hiberna, însă își reduc drastic funcțiile fiziologice în peșterile calde din deșert. Este cert că sutnem la început de drum, iar pentru a afla cum anume au ajuns aceste animale la un atare comportament, și care este rolul său în supraviețuirea speciei este nevoie de cercetări suplimentare”, a concluzionat omul de știință israelian.