Cancerul colorectal afectează cel mai adesea persoanele peste 50 de ani, dar este în creștere la tineri, cărora li se oferă rareori screening-uri pentru a detecta aceste tipuri de cancer devreme. Acum, un nou studiu sugerează că microbii găsiți în tumorile pacienților cu cancer mai tineri și cei mai în vârstă diferă, iar acest lucru ar putea oferi noi mijloace pentru diagnosticarea precoce.

Într-o nouă cercetare, publicată la 1 februarie în jurnal eBioMedicine, oamenii de știință au investigat microbiomul intestinal – comunitatea de microbi care populează tractul digestiv inferior – la pacienții cu cancer din două grupe de vârstă. Ei au inclus 136 de persoane sub 50 de ani, cu o vârstă medie de 43 și 140 de persoane de peste 50 de ani, cu o vârstă medie de 73. Cercetătorii au descoperit că seturi distincte de bacterii au fost prezente în tumorile persoanelor mai în vârstă și mai tinere cu cancer colorectal.

Cancerul colorectal este adesea, dar nu întotdeauna, ereditar.

„Știm că multe dintre aceste cancere cu debut precoce nu sunt direct legate de un factor genetic”, a spus Laura Valleun cercetător la Institutul Catalan de Oncologie, IDIBELL din Spania, care nu a fost implicat în noul studiu. Factori de mediu, cum ar fi consumul de alcool și dietele bogate în grăsimi și sărace în fibre, sunt, de asemenea, asociate cu acest cancer, în timp ce persoanele care mănâncă alimente bogate în fibre par mai puțin susceptibile de a-l dezvolta. The alimente si bauturi oamenii consumă sunt cunoscute că le afectează bacteriile intestinale, sugerând o legătură între acești factori.

„Întotdeauna am emis ipoteza că cancerele colorectale cu debut precoce vor avea ceva de-a face cu microbiomul”, a spus Valle pentru Live Science.

Pentru a afla care bacterii intestinale prosperă în tumorile persoanelor mai în vârstă și ale tinerilor, cercetătorii au analizat retrospectiv mostre de țesut prelevate de la pacienții cu cancer, prelevând microbiomul direct din tumori și din țesutul necanceros din apropiere.

În ambele grupe de vârstă, tumorile adăposteau o varietate mai mică de specii bacteriene decât țesutul din jur, iar această pierdere a diversității a fost mai dramatică în grupul mai în vârstă. Acest lucru sugerează că doar o parte din bacteriile intestinale poate supraviețui într-o tumoare, a mediu cu oxigen scăzut, care este adesea inflamat de sistemul imunitar.

Cu toate acestea, nu este încă clar ce fac bacteriile în interiorul tumorilor sau de ce anumite specii prosperă acolo. „Acesta este exact ceea ce trebuie să fie descoperit folosind studii mecaniciste”, a spus autorul principal al studiului Naseer Sangwan microbiolog la Cleveland Clinic Lerner Research Institute.

Dincolo de a observa schimbările generale ale diversității microbiene, Sangwan și colegii săi au descoperit anumite specii care au fost găsite mai des în tumorile unui grup de vârstă decât al celuilalt. Ei au descoperit, de asemenea, că diferite tipuri de tumori colorectale – cum ar fi carcinoamele de colon și tumorile rectale – găzduiau specii bacteriene distincte.

Nici Sangwan, nici Valle nu au vrut să speculeze despre modul în care orice specie dată ar putea afecta creșterea sau răspândirea unei tumori.

„De obicei nu este doar o singură bacterie”, a spus Valle; comunitatea de bacterii dintr-o anumită tumoare ar trebui considerată ca un întreg, nu ca părți individuale. Cu alte cuvinte, microbii interacționează în moduri complexe și ar putea influența colectiv comportamentul unei tumori.

În acest moment, studiul a relevat o corelație între anumiți microbi intestinali și cancerul colorectal. Deși acest lucru nu dovedește că aceste bacterii cauzează cancer colorectal, există posibilitatea unei legături cauzale. O ipoteză este că prezența anumitor specii bacteriene sau o combinație de specii ar putea fie preveni sau promova cancerul.

De exemplu, un grup larg de bacterii numit Akkermansia, care au fost găsite mai des în grupul mai tânăr, au fost preponderent prezente în tumorile mici. Acest lucru i-a determinat pe oamenii de știință să speculeze dacă acești microbi ar putea limita cumva creșterea tumorii. De fapt, a studiu la șoarece a dezvăluit că tratamentul cu probiotice — care a implicat consumul de culturi vii de Akkermansia – ar putea împiedica creșterea tumorii.

Astfel de descoperiri îi determină pe unii oameni de știință să se întrebe dacă probioticele ar putea controla sau limita cancerul colorectal la pacienții umani. Valle a spus că este sceptică, invocând dovezi că tratamentele menite să modifice microbiomul intestinal nu au neapărat efecte de durată.

Sangwan, pe de altă parte, este încântat de perspectivele de valorificare a microbiomului pentru diagnosticarea precoce a cancerului. Scopul final este „a prezice cu exactitate apariția cancerului la tineri”, a spus el.

Diagnosticul precoce al cancerului colorectal nu este de obicei o opțiune la persoanele sub 45 de ani, care nu au fost încă supuse primei lor colonoscopii. „Dacă aveți simptome de la un cancer la colon, înseamnă de obicei că este destul de avansat”, a remarcat Valle. Cu toate acestea, scăderea vârstei de screening ar putea să nu fie cea mai bună soluție.

„Este invaziv și există un procentaj de efecte adverse”, cum ar fi puncția la nivelul colonului, a spus ea. Dar dacă știm ce bacterii pot fi găsite în tumori, ar putea fi posibil să detectăm microbii din probele de scaun de la tineri, a sugerat ea, restrângând astfel cine ar trebui examinat pentru semne de cancer.

Studiul a avut un număr mic de participanți, așa că necesită validare într-un grup mai mare, a spus Valle. În plus, multe grupuri etnice au lipsit din studiu – cum ar fi negri, asiatici, hispanici, nativi americani și insulele din Pacific – așa că oamenii de știință nu sunt siguri că aceste rezultate ar fi similare la pacienții din aceste grupuri.

„Vom urmări acest lucru folosind cohorte mai mari de oameni și etnii diverse”, a spus Sangwan.

Acest articol are doar scop informativ și nu este menit să ofere sfaturi medicale.

Medie 4 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 2