Anumite bacterii sunt capabile să trăiască în condiții gravitaționale extreme, chiar și în prezența unui câmp gravitațional de 400.000 de ori mai mare decât cel terestru. Este concluzia unui studiu condus de un grup de biologi japonezi, prezentat în „Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS).

Pentru testarea capacității bacteriilor de a rezista la gravitație, cercetătorii de la Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology din Yokosuka au amplasat probe din diferite specii într-o centrifugă specială și le-au supus treptat la forțe din ce în ce mai mari. La finalul experimentelor, două specii de bacterii, Paracoccus dentrificans (o bacterie comună din sol) și Escherichia coli au dovedit că sunt capabile să crească și să se reproducă și în condițiile unei gravitații egale cu 403.627 g.

Oamenii de știință pun capacitatea microorganismelor de a rezista unor asemenea condiții extreme pe seama dimensiunilor și structurii lor. Pe de-o parte, explică ei, cu cât organismele sunt mai mici, cu atât mai puțin resimt efectele gravitației, pe de altă parte, bacteriile, fiind procariote, adică organisme unicelulare, nu posedă organite cum este nucleul, care ar avea tendința de a deveni compact și a se sedimenta.

În opinia cercetătorilor japonezi, descoperirea acestei capacități a bacteriilor reprezintă un argument în favoarea teoriei panspermiei, potrivit căreia cometele și asteroizii ar putea răspândi  bacterii în spațiu și însăși viața ar fi apărut grație unor microorganisme provenite de pe Marte, care  ar fi ajuns, în urmă cu aproximativ 3,8 mld de ani, pe Terra.

Rămâne totuși de elucidat de ce unele bacterii sunt oricum mai rezistente decât altele la forța de gravitație.

Sursa: Le Scienze