O echipă de astronomi japonezi a descoperit recent cea mai veche galaxie identificată până acum în Universul cunoscut, ce are vârsta de 12,91 miliarde de ani, sau se află la o distanță de 12,91 miliarde de ani-lumină de Terra.

Descoperirea a fost posibilă cu ajutorul telescoapelor optic și în infraroșu Subaru, respectiv Keck, de pe vârful muntelui Mauna Kea din Hawaii, înalt de 4.200 de metri, ce găzduiește cel mai mare observator din lume pentru astronomie optică, în infraroșu și submilimetrică.

Deși la începutul anului astronomii de la Hubble și o echipă din California folosind tot Hubble pretindeau că au descoperit câte o galaxie veche de 13,1, respectiv de 13,2 miliarde de ani, în niciunul dintre cazuri afirmația nu a putut fi dovedită prin calcule și prin alte metode. În schimb, potrivit comunității științifice avizate, galaxia descoperită de japonezi și denumită „SXDF-NB1006-2” este mai „plauzibilă”, deoarece existența și caracteristicile ei sunt demonstrabile prin metode acceptate unanim.

Actuala teorie acceptată despre Univers atestă că acesta s-a născut în urma unei explozii, Big Bang, acum circa 13,7 miliarde de ani. Folosind telescoape optice și în infraroșu de ultimă generație, astronomii „trag cu ochiul” chiar către primele zile ale Universului.

De asemenea, potrivit specialiștilor, aceștia ar fi verificat că proporția de hidrogen gazos neutru din vremea când Universul avea numai 750 de milioane de ani era mai ridicată decât azi. Prin urmare, la 200-500 milioane de ani după Big Bang, părțile dense ale norilor de hidrogen neutru s-ar fi contractat sub propria gravitație, formând primele stele și galaxii.