Într-un interviu acordat publicației germane Der Spiegel, expertul în biologie sintetică George Church de la Universitatea Harvard explică modul în care ADN-ul va deveni materia primă a viitorului – una care va contribui la proiectarea unor ființe umane rezistente la virusuri și care ar putea face posibilă chiar readucerea la viață a unor specii dispărute, așa cum este omul de Neanderthal.

În vârstă de 58 de ani, Church are ca țel principal crearea de ADN și de organisme sintetice în laborator. Până acum, profesorul a contribuit la inițierea Proiectului Genomului Uman, precum și la fondarea mai multor companii biotehnologice. Cea mai recentă idee a cercetătorului este aceea de a folosi biologia sintetică pentru a inversa procesul extincției omului de Neanderthal, dar și pentru a le oferi oamenilor imunitate la virusuri.

Church este de părere că clonarea neaderthalianului devine tot mai mult o posibilitate, deoarece o mulțime de tehnologii se dezvoltă cu o viteză uluitoare, mai ales citirea și scrierea ADN-ului, care a cunoscut o explozie uluitoare în ultimii ani. Totodată, suntem deja capabili să clonăm o mulțime de mamifere, deci există potențial și de a o face cu o ființă umană, crede biologul. Sigur, implicațiile etice ale readucerii la viață a omului de Neanderthal ar fi colosale, dar Church susține că treaba lui nu este decât aceea de a vedea limitele tehnologice și de a se mișca potrivit acestora, în raport cu chestiunea discutată.

Iar nivelul tehnologic atins azi pare a permite deja readucerea la viață a unei specii umane extincte: în primul rând, genomul neanderthalianului a fost descifrat deja; mai departe, acesta ar trebui „tocat” în circa 10.000 de bucățele, ulterior sintetizate. În final, bucățile ar fi introduse într-o celulă stem umană. Dacă acest lucru s-ar repeta suficient, atunci s-ar genera o linie de celule stem care s-ar apropia tot mai mult de secvența celulară corespunzătoare neanderthalianului. Procedura semi-automată care să desfășoare întocmai acest proces este deja funcțională în laboratorul lui Church.

Și chiar mai mult de atât, s-ar putea lua de la neanderthalian doar anumite trăsături ale genomului său, în special cele neuronale, pentru că mai puțin ar conta trăsăturile faciale și alte aspecte fizice. Întrebat dacă într-o zi s-ar putea proceda și la clonarea unor strămoși umani mai vechi , așa cum sunt, spre exemplu, australopitecul sau Homo erectus,  Church susține că există o șansă de clonare oriunde există și material ADN. Atât numai că limita descoperirii fragmentelor de material genetic ar fi, probabil, de până la circa un million de ani în urmă. Prin urmare, șansele sunt mici să vedem vreodată în viață  vreun dinozaur. Și totuși, mai există manipularea genetică, ce ar putea face posibil chiar și acest lucru, folosind viul pe care îl avem la îndemână, mai crede biologul.

Foto: Rick Friedman/ DER SPIEGEL, REUTERS/ Center for iPS Cell Research and Application, Kyoto University, DPA