Biologul Danielle Mersch, de la Universitatea din Lausanne, Elveția și colegii săi au marcat vizual fiecare furnică-muncitor din șase colonii diferite și au folosit apoi un program de calculator pentru a monitoriza insectele, acumulând ceea ce ei pretind că ar reprezenta cel mai voluminos set de date înregistrat vreodată despre interacțiunile din lumea furnicilor.

Prin acest experiment, biologii au descoperit că furnicile-muncitori se încadrează în trei grupe sociale care îndeplinesc roluri diferite: îngrijirea reginei și a larvelor; salubrizarea coloniei; și procurarea hranei. Diferitele grupuri se deplasează prin diferite regiuni ale mușuroiului, furnicile având tendința să progreseze de la un grup la altul pe măsură ce avansează în vârstă, au observat cercetătorii elvețieni.

Echipa a monitorizat cele șase colonii de furnicii din familia Camponotus în laborator, etichetând fiecare individ cu o bucată de hârtie conținând câte un simbol unic tip cod de bare. Coloniile – fiecare cu peste 100 de furnici – au fost lăsate să se manifeste pe teren plat împrejmuit, filmate de camere situate deasupra lor. Un computer recunoștea automat marcajele și înregistra poziția fiecărui individ de două ori pe secundă. De-a lungul a 41 de zile, cercetătorii au colectat peste 2,4 miliarde de citiri și au documentat peste 9,4 milioane de interacțiuni între furnicile lucrătoare.

Biologii au descoperit că circa 40% dintre acestea erau îngrijitoare (bone), care stăteau aproape permanent cu regina și cu vlăstarii ei. Alte 30% erau căutătoare de hrană și se aflau prin preajma intrării în mușuroi. Iar restul se ocupau de curățenia mușuroiului și vizitau în special zonele murdare ale coloniilor.

De asemenea, s-a descoperit că furnicile îngrijitoare sunt în general mai tinere decât cele care se ocupă de asanare, care sunt mai tinere decât cele care procură hrana. Și albinele trec prin orânduiri și tranziții similare, de la îngrijitoare tinere la căutătoare de hrană mai vârstnice, dar actualul studio demonstrează cel mai clar de până acum că furnicile procedează la fel. Totuși, logica schimbărilor „profesionale” nu este foarte clară, deoarece poți descoperi bone foarte bătrâne și căutătoare de hrană foarte tinere, susțin biologii implicați.

Oricum, tipul de organizare observat are, probabil, efecte importante, mai adaugă ei. Spre exemplu, căutătoarele de hrană ce revin în mușuroi ar putea comunica mai eficient locația surse de hrană altor căutătoare fără a deranja întreaga colonie. Similar, rămânând laolaltă, pot ține între ele paraziții sau diferitele boli fără a pune în primejdie regina și larvele.

Foto: Alessandro Crespi