Universitatea Cambridge a publicat astăzi cele peste 4.000 de pagini ale celor mai importante lucrări ale lui Sir Isaac Newton. Printre acestea se numără lucrarea Philosophiae Naturalis Principia Mathematica, conţinând inclusiv legea atracţiei universale.

Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (Principiile Matematice ale Filozofiei Naturale) a fost publicată pentru prima dată în 1687 şi conţine legile mişcării corpurilor, denumite ulterior „Legile lui Newton”, care fundamentează mecanica clasică, inclusiv legea atracţiei universale, ce include şi legea gravitaţiei. Tot în Principia sunt explicate, din punct de vedere matematic şi fizic, legile mişcărilor planetare (Legile lui Kepler).

Munca de realizare a bibliotecii digitale Cambridge Digital Library a început anul trecut, în fiecare zi fiind „capturate” peste 200 de pagini ale lucrărilor originale. Digitalizarea arhivelor a costat nu mai puţin de 1.5 milioane lire sterline.

În următoarele câteva luni biblioteca digitală online se va îmbogăţi cu alte câteva mii de pagini, întreaga colecţie Newton urmând a fi disponibilă publicului larg,  pentru vizualizare şi descărcare.

În viitorul apropiat, Cambridge Digital Library va conţine şi alte lucrări prestigioase, ale unor autori precum Charles Darwin ori Ernest Rutherford.

Până atunci, legile lui Newton în original, digitalizate, pot fi vizualizate gratuit aici.