O echipă americană de cercetători a identificat într-un sit arheologic din Kenia rămășițele unei maimuțe primitive vechi de 12,5 milioane de ani, cu circa 3 milioane de ani mai veche decât orice altă fosilă cunoscută. Resturile fosile, un molar și un premolar, au fost suficiente pentru a identifica familia din care făcea parte maimuța preistorică, aceasta aparținând familiei Cercopithecoidelor.

Maimuțele din Lumea Veche, așa cum o spune și numele acestora, sunt cele care au evoluat în Africa și Asia (comparativ cu cele din Lumea Nouă, care au evoluat în cele două Americi). Una dintre trăsăturile distinctive ale primelor este aceea că, fața de reprezentantele din Lumea Nouă, maimuțele din Lumea Veche nu au dezvoltat o coadă prehensilă (capabilă să apuce). Se estimează că acestea au apărut ca grup distinct undeva în Miocen, perioadă de timp ce a durat de acum 23 de milioane de ani până în urmă cu 5 milioane de ani.

Se estimează că atunci când trăia exemplarul descoperit de specialiștii americani, Kenia era un teritoriu acoperit de pășuni întinse. Aceștia susțin că maimuța, care nu ar fi cântărit mai mult de 4,5 kilograme, se hrănea preponderent cu fructe necoapte și cu semințe, comparativ cu maimuțele moderne ce consumă preponderent frunze. Este o descoperire ce sugerează faptul că în procesul evolutiv al maimuțelor, capacitatea de a digera frunzele nu apăruse încă acum 12,5 milioane de ani.

Cercetătorii nu știu încă dacă dinții aparțin unui singur exemplar sau dacă este vorba de două maimuțe care au trăit în aceeași perioadă de timp. Cert este că fosilele aparțin unor maimuțe colobinae, subfamilie din care se cunosc astăzi 58 de specii(unele extincte) din 9 genuri diferite.