4.9

Diamantele în natură se formează sub o presiune imensă în mantaua Pământului. Dar o nouă tehnică de laborator permite diamantelor să fie fabricate fără a fi nevoie de presiuni uriașe.

Cea mai comună metodă de producere a diamantelor sintetice, cunoscută sub numele de creștere la presiune înaltă și la temperatură înaltă, sau HPHT (high-pressure and high-temperature), necesită aproximativ presiuni de 5 gigapascali, similară cu cea din mantaua superioară, acolo unde diamantele se formează în mod natural. Cu această tehnică, carbonul, dizolvat în metal, lichid formează diamante la temperaturi de aproximativ 1.400° Celsius.

Dar diamantele pot fi cultivate la presiunea atmosferică într-un lichid de galiu, fier, nichel și siliciu expus la gaz de metan, care este bogat în carbon, precum și hidrogen, raportează oamenii de știință într-un articol publicat în revista Nature. Tehnica necesită, de asemenea, temperaturi mai scăzute decât în cazul HPHT: 1.025 ° C. Adăugarea de siliciu în special pare să demareze etapele inițiale de creștere, permițând nucleului unui mic diamant, spune chimistul fizic Rodney Ruoff, care este coautor al studiului amintit. De acolo, cristalului poate crește.

Cererea de diamante nu se referă doar la pietre prețioase. Oamenii de știință pot folosi diamantele pentru orice, de la detectarea câmpurilor magnetice până la căutarea de noi particule subatomice. Noua metodă ar putea face mai ușoară generarea unor astfel de materiale. „Sinteză (diamantelor) nu trebuie să depindă de echipamente costisitoare sau complicate”, spune Ruoff.

O altă tehnică de producere a diamantelor în laborator, numită depunere chimică de vapori sau CVD (chemical vapor deposition) , are loc la presiuni scăzute, cu vapori de gaz bogat în carbon depunându-se pe o suprafață. Spre deosebire de CVD și HPHT, noua tehnică nu folosește o „sămânță” de diamant, un fragment inițial de diamant pentru a demara creșterea.

CVD și HPHT sunt utilizate pe scară largă în industria de bijuterii. Rămâne de văzut dacă noua tehnică va face diamante care să fie folosite de bijutieri.

Medie 4.9 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 11