4.8

În urmă cu 115.000 până la 130.000 de ani, un om de Neanderthal, care trăia într-o peșteră din Polonia, a sculptat o serie de 17 semne pe un os de urs. Ar fi unul dintre cele mai vechi obiecte simbolice cunoscute în Europa și unul dintre primele asociate cu oamenii de Neanderthal.

Un fragment de os aparținând unui ursid, cu șaptesprezece incizii (inclusiv una incompletă), a fost descoperit în anii 1950 în peștera Dziadowa Skała care se află în Munții Częstochowa, în sudul Poloniei. Acest os a fost dezgropat într-un depozit care conținea rămășițe de animale datând din Eemian, cu aproximativ 130 până la 115.000 de ani în urmă, ceea ce ne duce înapoi în epoca Neanderthaliană din Europa. În momentul descoperiririi sale, obiectul a fost considerat prima dovadă a abilităților cognitive ale oamenilor de Neanderthal din regiune, dar nu a făcut niciodată obiectul unui studiu detaliat.

Recent, acest artefact a fost supus unei analize aprofundate folosind microscopie și tomografie computerizată cu raze X. Acest studiu a făcut posibilă revizuirea densității osului, examinarea morfologiei acestuia și a caracteristicilor inciziilor (lungime, lățime, adâncime și. unghi de deschidere). Mai mult, a fost posibilă analiza tehnicilor de fabricație folosind experimente, analize statistice și topografia inciziilor. Rezultatele studiului au fost publicate în Journal of Archaeological Science. Cercetătorii au oferit informații cruciale despre modul în care au fost făcute inciziile pe os. Ele au dezvăluit faptul că au fost opera unui individ dreptaci. În plus, utilizarea unui instrument din piatră prelucrată pentru a face aceste incizii implică un anumit nivel de planificare şi manipulare a instrumentului, indicând astfel intenţionalitatea în spatele acţiunii.

Faptul că aceste incizii au fost făcute pe parcursul unui singur episod subliniază și coerența și continuitatea în procesul creativ. Acest lucru sugerează că persoana responsabilă pentru această realizare a avut o viziune clară asupra a ceea ce dorea să realizeze. În plus, utilizarea unor mișcări unidirecționale repetate ale muchiei sculei pentru a crea semnele indică o anumită experiență sau abilitate în îndeplinirea acestei sarcini, ceea ce întărește ideea că inciziile au fost intenționate și nu accidentale. Astfel, pentru cercetători, fragmentul de os de ursid de la Dziadowa Skała constituie o dovadă suplimentară a apariției unei culturi simbolice în rândul hominidelor din Africa și Eurasia. De asemenea, reprezintă cel mai vechi exemplu de os marcat la nord de Carpați, oferind o perspectivă valoroasă asupra abilităților cognitive și artistice ale oamenilor de Neanderthal din această regiune.

Întâmplător, un al doilea studiu publicat, tot săptămâna aceasta, în Quaternary Science Reviews, a identificat cele mai vechi dovezi ale sacrificării urșilor de către oamenii de Neanderthal în Europa de Vest. Autorii au analizat zeci de oase găsite într-o peșteră din Franța, dintre care cel puțin șapte au aparținut urșilor de peșteră, în timp ce cel puțin cinci au fost atribuite urșilor bruni. Datate între 130.000 și 300.000 de ani în urmă, rămășițele antice prezintă urme în concordanță cu măcelărirea, ceea ce indică faptul că animalele erau vânate pentru carne și blană.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 6