Recent, a fost găsit pe teritoriul Chinei, cel mai „bătrân” strămoş al majorităţii mamiferelor de azi. Animalul, botezat „străbunica”, a trăit în urmă cu 160 de milioane de ani.

Cel mai bătrân mamifer descoperit până acum era cu 35 de milioane de ani mai tânăr, având o vârstă de „doar” 125 milioane de ani.

Descoperit în nord-estul Chinei, numit Juramaia sinensis, fosila aparține unui animal de dimensiuni mici ce trăia în copaci, în vremurile în care dinozaurii dominau Pământul.

Specialiştii de la Muzeul de Istorie Naturală Carnegie, alături de colegii lor chinezi, au analizat rămăşiţele animalului descoperit în provincia Liaoning.

Fosila este compusă dintr-un craniu incomplet, părţi de schelet şi chiar urme de  păr sau blană. Cel mai important, au fost găsiţi dinţii şi oasele carpiene ale Juramaiei. Aceste caracteristici îi fac pe paleontologi să considere că animalul era mai degrabă unul placentar, din familia mamiferelor, decât unul marsupial.

Membrele din faţă erau adaptate pentru strângerea şi escaladarea copacilor, abilitate extrem de utilă supravieţuirii în mediul atât de ostil, dominat de animale mari, al acelor vremuri. Greutatea Juramaiei era de sub jumătate de kilogram, iar dinţii erau ascuţiţi, având o formă adaptată hrănirii cu insecte.

Până la descoperirea „străbunicii Juramaia”, cel mai bătrân eutherian era Eomaia (mama ştrămoş), vechi de 125 milioane ani. Probele ADN prelevate sugerează că strămoşul comun al eutherienilor şi al marsupialelor a trăit în urmă cu aproximativ 160 milioane ani.

Juramaia se află în prezent depozitată la Muzeul de Istorie Naturală din Beijing, China.