Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie.

În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor.

Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice.

Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Geofizică

Un supervulcan, principalul suspect în dispariția dinozaurilor

Tot mai multe dovezi indică faptul că dinozaurii nu au dispărut în urma ciocnirii Terrei cu un asteroid de dimensiuni gigantice ci, mai degrabă, ca urmare a erupției unui supervulcan. Teoria este susținută de geologul Gerta Keller de la Universitatea Princeton, iar studiile recente au atras de partea sa tot mai mulți oameni de știință.

Lista metalelor pe cale de dispariţie

British Geological Survey a publicat recent o listă conţinând elemente rare ale Pământului, numite „metale tehnologice”. Printre ele se numără indiul şi nobiul, folosite din plin în industria electronică şi extrem de căutate pe piaţă.

Veneţia continuă să se scufunde…

Potrivit unor măsurători efectuate cu ajutorul sateliţilor, pitorescul oraş italian, Veneţia, continuă procesul de scufundare, chiar dacă studiile efectuate deceniul trecut indicau oprirea fenomenului. Totuşi, nu există motive de panică, fiind vorba despre un proces lent de 2 mm pe an.

Așa arată Antarctica sub ghețuri

Deși pare un pustiu arid și nivelat, acoperit de zăpadă, Antarctica este mult mai mult decât atât. Prin intermediul proiectului BEDMAP, oamenii de știință ai institutului British Antarctic Survey (BAS) au penetrat vizual stratul de gheață al continentului de la Polul Sud pentru a determina topografia permafrostului, relief mai ales montan.

S-a descoperit o uriaşă rezervă subterană de apă sub Africa

Cercetătorii susţin că secetosul continent stă pe un uriaş rezervor subteran de apă – cantităţile de apă din subsol ar fi de 100 de ori mai mari decât cele de pe suprafaţa Africii.

Top 10 diferențe între Polul Nord și Polul Sud

video

Spunem de multe ori, în special despre oameni, dar și despre unele fapte și lucruri foarte diferite, că “se află la poli opuși”. Polii diferă ca noțiune în toate aspectele lor și marchează, la nivel absolut, însăși ideea de neasemănare.

Ce este antropocenul?

antropocen-stiinta-tehnica-1
Pentru a studia evoluția planetei noastre, geologii i-au împărțit vârsta (circa 4,6 miliarde ani) în unități de timp din ce în ce mai mici:...

Harta unei lumi tehnologizate

Antropologul canadian Felix Pharand a lucrat 13 ani la realizarea hărţii lumii actuale, aşa cum se prezintă ea în urma tehnologizării globale. A rezultat o strălucitoare pânză de păianjen, reprezentând poziţionarea pe harta lumii a întregii infrastructuri: drumuri, trasee aeriene, cabluri de telecomunicaţii, inclusiv cele subterane ori subacvatice.

Toată viața ai fost mințit de hărți (VIDEO)

S-ar putea spune, fără ezitare, că orice hartă este mincinoasă. Dar fiecare înșeală în mod diferit. Spre exemplu, hărțile care respectă proiecția Mercator – una dintre cele mai populare din zilele noastre – exagerează dimensiunile regiunilor îndepărtate de ecuator. Iar hărțile ilustrate prin proiecția Goode raportează relativ bine dimensiunile continentelor unele la altele, dar distorsionează distanțele.

Cutremur ”auzit” din spațiu

Marele cutremur din aprilie 2011, care a lovit Japonia, a fost atât de puternic încât a putut fi ”auzit” de către un satelit, care orbita la 260 km altitudine deasupra Terrei.

Cele mai noi subiecte

Fii parte a Mișcării Știință & Tehnică! Abonează-te acum!