Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie.

În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor.

Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice.

Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Geofizică

Un sistem de raze X extrem de puternic va „sonda...

Deși sună ironic, este un fapt ușor de asimilat: ne este mai ușor să ajungem pe Marte, decât în interiorul planetei noastre. Este și motivul pentru care cunoaștem, de fapt, destul de puține lucruri despre fenomene precum cutremurele și câmpul magnetic terestru, lucruri strâns legate de miezul Terrei.

Toată viața ai fost mințit de hărți (VIDEO)

S-ar putea spune, fără ezitare, că orice hartă este mincinoasă. Dar fiecare înșeală în mod diferit. Spre exemplu, hărțile care respectă proiecția Mercator – una dintre cele mai populare din zilele noastre – exagerează dimensiunile regiunilor îndepărtate de ecuator. Iar hărțile ilustrate prin proiecția Goode raportează relativ bine dimensiunile continentelor unele la altele, dar distorsionează distanțele.

Meteoriții pierduți din Antarctica

meteoriti ascunsi in Antarctica
Potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Manchester, o rezervă ascunsă de meteoriți bogați în fier, care ar putea deține informații prețioase...

China suspendă producția de pământuri rare pentru o lună

Cel mai important producător chinez de pământuri rare își suspendă activitatea timp de o lună de zile, urmărind să ridice prețurile în scădere ale mineralelor exotice folosite în industriile constructoare de telefoane mobile, dar și de alte produse de înaltă tehnologie.

Cum să afli poziția Ecuatorului de acum 450 de milioane de...

Unul dintre cele mai mari mistere ale paleontologie, poziția ecuatorului din Ordovician, eon geologic de acum 488,3 – 443,7 de milioane de ani, a fost, în sfârșit elucidat. Descoperirea aparține  cercetătorilor americani Jisuo Jin și Phil McCausland de la Western University, SUA.

Ce se ascunde pe fundul Gropii Marianelor? (Foto&Video)

O expediţie de cartografiere, începută în 2010, a realizat scanări tridimensionale ale Gropii Marianelor, descoperind creste muntoase de până la 2.500 metri înălţime, formate de ciocnirea plăcilor tectonice. Cu această ocazie, a fost măsurat şi cel mai adânc punct de pe Terra, Challenger Deep, cu o precizie de plus-minus 40 metri, cea mai mare de până acum.

Ce mică e Lumea – NASA confirmă, Pământul nu se extinde

O echipă de cercetători a NASA confirmă vorbele din bătrâni: Pământul e o Lume mică, până la urmă…Încă din secolul 19 oamenii de ştiinţă au speculat cu privire la teoria că Terra îşi schimbă dimensiunile, fie că se măreşte sau micşorează.

Amazonul are un „frate geamăn”, care curge prin subteran

Fluviul Amazon, al doilea cel mai întins din lume, mai scurt doar decât Nilul, are, așa cum au descoperit specialiștii Observatorului Național din Brazilia (BNO), un omolog subteran de lungime similară - aproximativ  6.000 de kilometri.

O veste deloc liniștitoare – supervulcanii se pot forma extrem de...

Supererupțiile vulcanice, capabile să provoace dezastre la nivel planetar, se pot produce într-un timp foarte scurt, se arată într-un studiu publicat în Public Library of Science ONE.

Cercetătorii au identificat o legătură între ciclonii tropicali şi cutremure

Studiul condus de cercetătorul Shimon Wdowinski, de la Universitatea Miami, prezentat în cadrul Întâlnirii AGU, de la San Francisco, arată că seismele, inclusiv cele de anul trecut din Haiti şi Taiwan, ar putea fi declanşate de ciclonii tropicali (uragane şi taifunuri), indiciu care poate ajuta la identificarea zonelor cu risc major de cutremur.

Cele mai noi subiecte

Fii parte a Mișcării Știință & Tehnică! Abonează-te acum!