Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie.

În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor.

Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice.

Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Geofizică

Omul și spațiul cosmic

omul-spatiu-stiinta-tehnica-1
  Știam deja că omul influențează starea planetei Pământ. Unele dintre tehnologiile noastre alterează în permanență ecosistemul global. Încă nu știam că noi influențăm și...

Cu ajutorul Google Maps, vom putea vizita și Marele Canion în...

În ultima zi a lunii trecute, gigantul Google anunța pe blogul oficial al companiei lansarea colecției de imagini panoramice a unuia dintre cele mai importante monumente naturale americane – Marele Canion. Frumoasele ilustrații interactive acoperă peste 120 km de trasee și drumuri înconjurătoare, făcând harta locului mai ușor de înțeles, mai precisă și mai ușor de folosit decât oricând.

Cum să afli poziția Ecuatorului de acum 450 de milioane de...

Unul dintre cele mai mari mistere ale paleontologie, poziția ecuatorului din Ordovician, eon geologic de acum 488,3 – 443,7 de milioane de ani, a fost, în sfârșit elucidat. Descoperirea aparține  cercetătorilor americani Jisuo Jin și Phil McCausland de la Western University, SUA.

Ce este antropocenul?

antropocen-stiinta-tehnica-1
Pentru a studia evoluția planetei noastre, geologii i-au împărțit vârsta (circa 4,6 miliarde ani) în unități de timp din ce în ce mai mici:...

Un supervulcan, principalul suspect în dispariția dinozaurilor

Tot mai multe dovezi indică faptul că dinozaurii nu au dispărut în urma ciocnirii Terrei cu un asteroid de dimensiuni gigantice ci, mai degrabă, ca urmare a erupției unui supervulcan. Teoria este susținută de geologul Gerta Keller de la Universitatea Princeton, iar studiile recente au atras de partea sa tot mai mulți oameni de știință.

Toată viața ai fost mințit de hărți (VIDEO)

S-ar putea spune, fără ezitare, că orice hartă este mincinoasă. Dar fiecare înșeală în mod diferit. Spre exemplu, hărțile care respectă proiecția Mercator – una dintre cele mai populare din zilele noastre – exagerează dimensiunile regiunilor îndepărtate de ecuator. Iar hărțile ilustrate prin proiecția Goode raportează relativ bine dimensiunile continentelor unele la altele, dar distorsionează distanțele.

O veste deloc liniștitoare – supervulcanii se pot forma extrem de...

Supererupțiile vulcanice, capabile să provoace dezastre la nivel planetar, se pot produce într-un timp foarte scurt, se arată într-un studiu publicat în Public Library of Science ONE.

Un meteorit gigantic a lovit Terra acum 360 de milioane de...

Urme ale unui crater de dimensiuni colosale au fost descoperite recent în Australia, după ce, în anul 2010, cercetătorii de la Universitatea Națională din Australia anunțaseră identificarea unor anomalii microstructurale în scoarța terestră, în bazinul East Warburton, sudul Australiei, ce indicau impactul cu un corp extraterestru.

Uragan și unde seismice

La sfârșitul lunii octombrie, anul trecut, uraganul Sandy devasta coasta de Est a SUA. Efectele lui s-au făcut simțite la mii de kilometri distanță, până la coasta de Vest a Statelor Unite, sub forma vibrațiilor scoarței terestre, care au putut fi măsurate cu ajutorul seismometrelor.

Regizorul James Cameron se întoarce la suprafaţă după explorarea Gropii Marianelor

După o coborâre în adâncuri, la bordul submarinului „Deepsea Challenger”, care a durat două ore şi o explorare a fundului Gropii Marianelor de încă trei ore, regizorul James Cameron s-a întors la suprafaţă cu bine.