Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie.

În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor.

Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice.

Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Geofizică

Un sistem de raze X extrem de puternic va „sonda...

Deși sună ironic, este un fapt ușor de asimilat: ne este mai ușor să ajungem pe Marte, decât în interiorul planetei noastre. Este și motivul pentru care cunoaștem, de fapt, destul de puține lucruri despre fenomene precum cutremurele și câmpul magnetic terestru, lucruri strâns legate de miezul Terrei.

Topul Wired: cele mai reușite fotografii despre Geologie (FOTO)

Geologii își desfășoară, uneori, activitatea într-unele dintre cele mai inaccesibile, spectaculoase și neobișnuite locuri de pe Pământ.

Sub vulcan

Cenușa celui mai mare vulcan din Islanda – Grimsvötn -,  a început să se răspândească și în restul Europei, iar riscul că va antrena un haos al zborurilor similar cu cel provocat anul trecut de erupția lui Eyjafjallajokull pare a deveni tot mai concret.

Cum ne pot ajuta animalele să prezicem cutremurele?

Oamenii de ştiinţă încearcă să explice comportamentul ciudat pe care unele animale îl manifestă înainte de petrecerea cutremurelor – s-ar părea că ele simt schimbările chimice din adâncuri, care se petrec în momentele anterioare producerii cutremurelor.

Un zacamânt submarin de pământuri rare amenință monopolul Chinei

Pământurile rare au fost intens mediatizate în ultimii ani și chiar au alimentat unele animozități internaționale, din două mari motive: sunt indispensabile pentru tehnica modernă și pentru armamentul de ultimă oră, iar singurul mare exploatator și furnizor al sporadicelor minerale cu proprietăți unice este China. Acest lucru înseamnă monopol și putere pentru chinezi, emoții și supunere pentru restul lumii.

Veneţia continuă să se scufunde…

Potrivit unor măsurători efectuate cu ajutorul sateliţilor, pitorescul oraş italian, Veneţia, continuă procesul de scufundare, chiar dacă studiile efectuate deceniul trecut indicau oprirea fenomenului. Totuşi, nu există motive de panică, fiind vorba despre un proces lent de 2 mm pe an.

Supervulcanul care se formează sub Pacific ar putea anihila viața pe...

O echipă de geologi și seismologi de la Universitatea din Utah susține că două sau mai multe aglomerări de rocă de dimensiuni continentale se „înghesuie” una în cealaltă pe măsură ce se deplasează la granița dintre mantaua Pământului și miezului exterior al planetei, la circa 3.000 de kilometri sub fundul oceanului Pacific.

Românii se întorc în Arctica: expediția Polară Svalbard 2015

Universitatea Populară Emil Racoviță, Agenția Pentru Studiul Și Explorarea Criosferei și Asociația Națională de Speologie și Alpinism „Hades” organizează în perioada 24 Septembrie – 6 Octombrie 2015 expediția științifică românească SVALBARD 2015.

Ce mică e Lumea – NASA confirmă, Pământul nu se extinde

O echipă de cercetători a NASA confirmă vorbele din bătrâni: Pământul e o Lume mică, până la urmă…Încă din secolul 19 oamenii de ştiinţă au speculat cu privire la teoria că Terra îşi schimbă dimensiunile, fie că se măreşte sau micşorează.

China suspendă producția de pământuri rare pentru o lună

Cel mai important producător chinez de pământuri rare își suspendă activitatea timp de o lună de zile, urmărind să ridice prețurile în scădere ale mineralelor exotice folosite în industriile constructoare de telefoane mobile, dar și de alte produse de înaltă tehnologie.

Cele mai noi subiecte