Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie.

În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor.

Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice.

Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Geofizică

O veste deloc liniștitoare – supervulcanii se pot forma extrem de...

Supererupțiile vulcanice, capabile să provoace dezastre la nivel planetar, se pot produce într-un timp foarte scurt, se arată într-un studiu publicat în Public Library of Science ONE.

Pământul măsurat de sus – INCAS, lider în tehnologii LIDAR

incas-lidar-stiinta-tehnica-1
Trebuie să recunosc și să repet: sunt un om tare norocos. Meseria asta de jurnalist de știință, pe care o practic cu mare bucurie,...

Ce mai face gheţarul Ngozumpa?

Ngozumpa nu este nici pe departe cel mai mare ori cel mai spectaculos gheţar - dimpotrivă, are un aspect gri, cenuşiu datorat pietrelor căzute. Cu toate acestea, se bucură de întreg interesul lumii ştiinţifice, el topindu-se într-un ritm accelerat.

O nouă gaură în stratul de ozon s-a format deasupra Polului...

Dacă până în prezent puteam vorbi doar despre gaura din stratul de ozon de deasupra Antarcticii, un nou fenomen de acest gen a apărut pentru prima dată și deasupra Arcticii. Informația a fost publicată în revista de specialitate Nature, în data de 2 octombrie, și a fost confirmată de către mai mulți oameni de știință.

Mister rezolvat: știm cum s-a format Marele Canion

Profesorul Alan Levander, de la Universitatea Rice, din Texas, crede că a rezolvat misterul geologic al formării Marelui Canion, după ce a descoperit o structură gigantică la mare adâncime sub Platoul Colorado, între ale cărui limite teritoriale se găsește și uriașul crater american.

NASA vrea să ne salveze de la extincție – planurile de...

yellowstone-supervulcan-stiinta-tehnica
În cadrul recentei Marea Expediție Americană, echipa Știință & Tehnică a vizitat și parcul natural Yellowstone, cu ale sale gheizere impresionante. Poate nu știați,...

S-a descoperit o uriaşă rezervă subterană de apă sub Africa

Cercetătorii susţin că secetosul continent stă pe un uriaş rezervor subteran de apă – cantităţile de apă din subsol ar fi de 100 de ori mai mari decât cele de pe suprafaţa Africii.

Plăcile tectonice ”divorțează” amiabil și în cadru festiv (FOTO)

Scafandrul britanic, în vârstă de 36 de ani, Alex Mustard s-a scufundat până la o adâncime de câteva zeci de metri în apele Oceanului Atlantic din apropierea Islandei pentru a fotografia spectaculoasa crevasă formată între placa tectonică nord-americană și cea a Eurasiei.

Un megavulcan a dus la dispariția a peste jumătate dintre speciile...

Erupții vulcanice masive au dus la exterminarea a cel puțin 50% dintre speciile vii de pe Terra acum circa 200 de milioane de ani, se arată într-un nou studiu publicat în revista de specialitate Science. Este un proces cunoscut drept Marea Extincție a Vieții de la sfârșitul Triassicului, eveniment ce a dus la apariția uriașilor dinozauri și a dominației lor asupra Terrei pentru aproape 150 de milioane de ani.

Un cutremur cu magnitudinea de 8,6 grade a lovit Indonezia. Alertă...

Un puternic cutremur, cu magnitudinea de 8,6 grade a lovit Sumatra de Nord, din Indonezia în jurul orei locale 2:38 azi dimineaţă, fiind urmat de o replică de 8,2 grade.