Acasă PĂMÂNT Geofizică

Geofizică

Geofizica se preocupă în principal cu studierea și explorarea interiorului Pământului, dar într-un sens mai larg se întrepătrunde și cu științe precum geografia sau geologia, iar mai nou este foarte importantă și în științele mediului, oceanografie sau ecologie. În geofizică se aplică principii și metode specifice fizicii pentru studierea proprietăților Pământului și al proceselor fizice de pe glob și din atmosferă. Studierea interiorului planetei este esențială pentru stabilirea caracteristicilor rocilor, a solurilor și a diverselor minerale care se exploatează în vederea utilizării pentru producerea de bunuri. De asemenea, studiile geofizice sunt necesare pentru evaluarea proprietăților scoarței Pământului în vederea realizării unor proiecte inginerești (construcții, poduri, etc.) sau a unor operațiuni de colectare și reciclare a deșeurilor. Geofizica este esențială pentru înțelegerea unor procese de bază, cum ar fi circuitul apei în natură, cu precădere analiza pânzelor freatice și a influenței proceselor industriale asupra acestora. În plus, se pot înțelege mai bine fenomenele geologice de mișcare a continentelor și de ciocnire a plăcilor tectonice, rezultatul fiind o mai bună pregătire și avertizare în cazul cutremurelor sau activității vulcanice. Nu în ultimul rând, această știință are un foarte important rol și în analizarea și cercetarea siturilor arheologice, deoarece prin tehnologiile neinvazive se poate evita în multe situații distrugerea vestigiilor arheologice aflate în subsol, iar instrumentele alternative și nedistructive ajută la studierea proceselor de formare și evoluție a siturilor arheologice.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Geofizică

Meteoriții pierduți din Antarctica

meteoriti ascunsi in Antarctica
Potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Manchester, o rezervă ascunsă de meteoriți bogați în fier, care ar putea deține informații prețioase...

Toată viața ai fost mințit de hărți (VIDEO)

S-ar putea spune, fără ezitare, că orice hartă este mincinoasă. Dar fiecare înșeală în mod diferit. Spre exemplu, hărțile care respectă proiecția Mercator – una dintre cele mai populare din zilele noastre – exagerează dimensiunile regiunilor îndepărtate de ecuator. Iar hărțile ilustrate prin proiecția Goode raportează relativ bine dimensiunile continentelor unele la altele, dar distorsionează distanțele.

Zona de discontinuitate Moho – cartografiată în detaliu

Cu ajutorul sondei GOCE a ESA, oamenii de ştiinţă au reuşit să cartografieze, la un nivel de detaliu, zona dintre mantaua şi scoarţa Pământului, numită zona de discontinuitate Moho.

Sub vulcan

Cenușa celui mai mare vulcan din Islanda – Grimsvötn -,  a început să se răspândească și în restul Europei, iar riscul că va antrena un haos al zborurilor similar cu cel provocat anul trecut de erupția lui Eyjafjallajokull pare a deveni tot mai concret.

Supervulcanul care se formează sub Pacific ar putea anihila viața pe...

O echipă de geologi și seismologi de la Universitatea din Utah susține că două sau mai multe aglomerări de rocă de dimensiuni continentale se „înghesuie” una în cealaltă pe măsură ce se deplasează la granița dintre mantaua Pământului și miezului exterior al planetei, la circa 3.000 de kilometri sub fundul oceanului Pacific.

Ozonul ne-ar putea ajuta să prevestim cutremurele

Seismologii aflați în căutare de metode prin care să poată prezice cutremurele cat mai din timp au descoperit un posibil indicator relevant în acest sens – detectarea ozonului generat de rocile crăpate în subteran la mare adâncime.

Veneţia continuă să se scufunde…

Potrivit unor măsurători efectuate cu ajutorul sateliţilor, pitorescul oraş italian, Veneţia, continuă procesul de scufundare, chiar dacă studiile efectuate deceniul trecut indicau oprirea fenomenului. Totuşi, nu există motive de panică, fiind vorba despre un proces lent de 2 mm pe an.

Google Earth se scufunda. La propriu

Google Earth poate fi considerat, de acum, în unele împrejurări, Google Water, deoarece și-a extins programul de explorare virtuală a Terrei în oceane. Acestea ocupă aproape trei sferturi din suprațata planetei (peste 71%) și, în mare parte, nu au fost cartografiate subacvatic. Totuși, curioșii pot explora virtual, de acum, aproximativ jumătate din zona cunoscută, mulțumită noului proiect Google de explorare a terneului de sub ape.

Un meteorit gigantic a lovit Terra acum 360 de milioane de...

Urme ale unui crater de dimensiuni colosale au fost descoperite recent în Australia, după ce, în anul 2010, cercetătorii de la Universitatea Națională din Australia anunțaseră identificarea unor anomalii microstructurale în scoarța terestră, în bazinul East Warburton, sudul Australiei, ce indicau impactul cu un corp extraterestru.

Ce mistere mai ascunde miezul Pământului?

Compoziţia miezului terestru rămâne în continuare un mister. Oamenii de ştiinţă sunt conştienţi de faptul că miezul extern este compus în principal din fier, dar  acolo îşi fac simţită prezenţa şi alte elemente…