Vă invităm la film! Agenția Spațială Europeană a dat publicității un scurt documentare video în care sunt ilustrate principalele realizări ale ESA din acest an.

Pentru a urmări mai ușor filmul am realizat și un mic transcript.

2012 este anul în care Europa și-a completat portofoliul de lansatoare. În 13 februarie ESA a reușit o lansare de succes a rachetei VEGA.

00:29
Lansatorul VEGA, este destinat plasării pe orbită, ieftin, rapid și ușor a sateliților. Astfel Europa își extinde capacitățile pe piața lansatoarelor comerciale de sateliți. ESA este acum capabilă să lanseze orice sarcină utilă, pe orice orbită.

00:47
Tot de la Kourou, o lună mai târziu, a avut loc lansare a celei de a treia misiuni a Automated Transfer Vehicle (Vehiculul Automat de Transfer), ATV 3 cu ajutorul unei rachete purtătoare de tip Ariane 5. Astfel au fost trimise către Stația Spațială Internațională 6,6 tone de provizii. ATV este cel mai inteligent vehicul spațial realizat până în prezent. Sistemele de navigație cu care este echipat permit andocarea automată. Odată cu retragerea flotei de navete spațiale, ATV a devenit un mijloc indispensabil de aprovizionare a astronauților aflați pe orbită la bordul ISS.

01:20
Sosirea ATV 3 a fost atent monitorizată de către astronautul ESA André Kuipers. El a ajuns la bordul ISS cu ajutorul unei capsule Soiuz, la sfârșitul anului 2011 și s-a întors pe Terra pe 1 iulie, după mai bine de 6 luni de ședere la bordul Stației Spațiale Internaționale, timp în care a efectuat numeroase experimente științifice.

01:37
Ziua de 5 iunie a marcat un eveniment rar: planeta Venus a trecut prin fața Soarelui. Acest eveniment se petrece de două ori, odată la 112 ani, și a reprezentat o mare oportunitate pentru astronomii care înceracă să descifreze tainele Sistemului Soolar. De această dată sonda Venus Express, aflată pe orbită în jurul lui Venus din 2005, ne oferă în permanență informații asupra planetei, iar oamenii de știință pot înțelege acum mai bine fenomenele care se petrec la suprafața și în atmosfera ei.

02:08
De 35 ani sateliții oferă Europei posibiliatea unei atente monitorizări a climei și a elaborării unor prognoze meteo de bună calitate. Vara trecută ESA a lansat pentru Eumesat doi noi sateliți meteorologici: MSG 3, folosit pentru a studii meteorologice și pentru schimbările climatice șo METOP B, un satelit cu orbită polară care oferă cele mai precise date referitoare la monitorizarea climei și pentru prognoze meteo imediate.

02:31
Luna octombrie a marcat un  nou pas înainte în completarea rețelei de sateliți Galileo, care vor asigura Europei un sistem de navigație independent. Prin lansarea a doi noi sateliți, care se adaugă celor doi aflați deja pe orbită, Europa este capabilă să verifice toate aspectele legate de proiectul Galileo. Atunci când rețeaua Galileo va fi completă, cei 30 de sateliți ai ei vor putea furniza servicii de navigație la scară globală.

03:00
2012 a fost un an foarte important din punct de vedere financiar și structural pentru explorarea spațială europeană. Consiliul ESA din noiembrie, la care au participat reprezentanții membrilor ESA din 20 de state, a alocat Agenției Spațiale Europene suma de 10 miliarde de dolari, în ciuda dificultăților financiare din prezent. Aceasta face posibilă dezvoltarea unui nou modul pentru ISS, lansarea a două misiuni de telecomunicații, Neosat și Elektra, și va permite nașterea unui nou lansator european, Ariane 6.

Sursa: ESA