O adevărată comoară, constând în fosile și artefacte neanderthaliene, a fost scoasă la lumină într-o peșteră din Grecia, se arată într-un studiu publicat în Journal of Human Evolution. Mai mult, este prima descoperire de acest gen din Grecia, o țară în care arheologii și-au dedicat munca, cu precădere, perioadei clasice sau celei medievale.

„Grecia este așezată pe cea mai probabilă rută pe care oamenii preistorici s-ar fi aventurat din Africa spre Europa, via Orientul Mijlociu”, susține Katerina Harvati, paleoantropolog la Univeristatea din Tübingen, Germania. „De asemenea, este așezată pe una din cele trei peninsule europene din Mediterana, un loc de refugiu pentru plante și animale, implicit și pentru speciile umane, în perioada glaciară”, adaugă aceasta.

Harvati, alături de arheologi din Grecia și Franța, au descoperit numeroase fosile și artefacte neanderthaliene în situl cunoscut sub numele de Kalamakia, o grotă adâncă de doar 20 de metri, creată natural în stânca calcaroasă de pe țărmul vestic al peninsulei Mani. Depozitul arheologic acoperă o perioadă de timp ce se întinde de acum 39.000 de ani până acum 100.000 de ani. În grotă, cercetătorii au identificat numeroase artefacte din piatră, scoici sau cuarț, tipice culturii musteriene, cultura oamenilor de neanderthal.

Pe lângă acestea, paleoantropologii au excavat până în acest moment rămășițele a 14 indivizi, copii și adulți, cuprinzând dinți, fragmente de craniu, o vertebră și oase ale membrelor inferioare, multe dintre ele prezentând urme de mușcături.

„Kalamakia conține singurele fosile neanderthaliene descoperite vreodată în Grecia, însă este suficient ca să spunem că acest teritoriu a fost unul în care neanderthalienii și Homo sapiens s-au întâlnit în trecut și, probabil, au interacționat. În viitor, intenționăm să deschidem și alte șantiere arheologice pentru a descoperi modul în care cele două specii au acționat atunci când s-au întâlnit, și pentru a răspunde întrebărilor legate de rutele de migrație ale primilor oameni”, afirmă Katerina Harvati.