Un studiu recent efectuat a demonstrat că schimbările climatice afectează mărimea multora dintre speciile de plante şi animale, în sensul micşorării acestora. De la microorganisme până la cei mai feroce prădători, 45% dintre specii au înregistrat scăderi ale dimensiunilor.

Potrivit studiului, publicat în revista Nature Climate Change, creşterile subite de temperatură, precum şi neregularitatea precipitaţiilor, ar putea avea consecinţe severe nebănuite. Printre speciile a căror mărime a scăzut ca urmare a acestor schimbări se numără şi unele esenţiale pentru alimentaţie.

Până acum, se demonstrase că recentele schimbări climatice au afectat ciclurile reproductive ale unor specii, neobservându-se şi scăderea în dimensiuni a acestora.

Dr. Jennifer Sheridan şi dr. David Bickford, de la Universitatea Naţională din Singapore, autorii studiului, au comparat observaţiile efectuate în prezent cu cele din trecutul îndepărtat.

Astfel, analizând urmele fosile, au putut observa că în perioadele de creştere a temperaturii globale, atât organismele acvatice, cât şi cele terestre, au devenit mai mici. Într-o perioadă de încălzire, de acum 55 milioane de ani, multe specii de insecte s-au micşorat în procent de 50-75% în câteva sute de ani. La mamifere, precum veveriţe ori şobolani, s-a observat o scădere de aproximativ 40%.

Ritmul încălzirii actuale este mai mare decât cel din acea perioadă, numită maximul termic din Paleocen-Eocen (PETM – Paleocene-Eocene Thermal Maximum) şi începe, se pare, să micşoreze speciile. Au fost studiate 85 de specii: dintre acestea 38 s-au micşorat, 7 chiar s-au mărit, iar restul au rămas la fel. În cadrul experimentului, au apărut şi surprize, potrivit cercetătorilor, care se aşteptau ca plantele să crească mai mari într-o atmosferă încărcată de CO2, dar acest lucru nu s-a petrecut.

Cele mai afectate sunt animalele cu sânge rece, precum insectele, reptilele ori amfibienii: experimentul a arătat că la o creştere cu 1 grad a temperaturii, rezultă o creştere cu 10% a metabolismului, organismul consumând mai multă energie şi astfel micşorându-se.

Potrivit IPCC al ONU, poluarea cu emisii de carbon a urcat temperatura medie globală cu un grad şi se estimează că, la nivelul actual al emisiilor de gaze cu efect de seră, aceasta va mai creşte cu încă 4-5 grade.