Urme ale unui crater de dimensiuni colosale au fost descoperite recent în Australia, după ce, în anul 2010, cercetătorii de la Universitatea Națională din Australia anunțaseră identificarea unor anomalii microstructurale în scoarța terestră, în bazinul East Warburton, sudul Australiei, ce indicau impactul cu un corp extraterestru.

Craterul are un diametru de circa 200 de kilometri (n.r. – craterul Chixulub din Yucatan, cel produs de asteroidul suspectat că  a dus la dispariția dinozaurilor, are „doar” 180 de kilometri), ceea ce înseamnă că impactul a fost unulo cu efecte catastrofale pentru întreaga planetă. Se estimează că meteoritul care a lovit Terra acum 360 de milioane de ani avea un diametru de circa 10-20 de kilometri. Efectele devastatoare ar fi durat zeci de mii de ani, afirmă Andrew Glikson, profesor în cadrul universității australiene.

Interesant este că momentul impactului corespunde cu perioada în care a avut loc cea de a doua mare extincție a vieții din istoria Terrei, cea de la sfârșitul Devonianului (acum cca. 375-360 de milioane de ani). Este cea mai îndelungată extincție (aproximativ 20 de milioane de ani) specialiștii susținând că ea se datorează unui întreg șir de evenimente cu efecte tragice pentru viața pe Terra, și a dus la dispariția a 70% dintre speciile vii existente la acel moment. Acum 360 de milioane de ani, viața se afla în mare parte în mediul oceanic, uscatul fiind colonizat doar de plante și de insecte.