4.6

O erupție gigantică de plasmă s-a produs la polul sudic al soarelui, loc unde ele sunt extrem de rare. Erupția pe care un fotograf a surprins-o cu detalii uimitoare, este un alt semn revelator că soarele este pe cale să intre în faza sa cea mai activă – maxim solar.

Fenomenul rar s-a produs pe 17 februarie, când a erupție solară a explodat dintr-o pată solară din apropierea polului sudic al soarelui, eliberând o coloană gigantică de gaz ionizat, sau plasmă, care se ridica la aproximativ 200.000 de kilometri deasupra suprafeței solare. Plasma s-a îndepărtat în cele din urmă de soare și a fost ejectată în spațiu ca un nor gigantic, cunoscut sub numele de ejecție de masă coronară (CME).

Astrofotograful Eduardo Schaberger Poupeau a capturat o imagine compozită foarte detaliată a penei înainte ca aceasta să se desprindă de suprafața solară. „Coloana cu plasmă era atât de mare, încât a trebuit să rotesc camera pentru a o potrivi în cadru”, a spus Poupeau pentru Spaceweather.com. „A fost cu adevărat un spectacol minunat”.

Această explozie stelară a fost extrem de neobișnuită, deoarece a erupt de la polul sudic al soarelui: cele mai multe erupții solare erup din pete solare pe sau în jurul ecuatorului soarelui și aproape niciodată din apropierea polilor magnetici, deoarece polii sunt acolo unde câmpul magnetic al soarelui este cel mai puternic, care în mod normal suprimă formarea petelor solare.

Datorită orientării erupției, CME a fost îndreptată departe de Pământ și de restul planetelor, care toate orbitează în jurul Soarelui pe același plan.

Erupția neobișnuită a fost probabil declanșată de ceea ce oamenii de știință numesc un filament de coroană polară (PCF) – o buclă a liniilor câmpului magnetic care înconjoară polii magnetici ai Soarelui, potrivit Spaceweather.com. Plasma care a fost ejectată de erupție este cunoscut sub numele de proeminență a coroanei polare (PCP).

Sursa informației: livescience.com