Obişnuiesc să mă consider un raţionalist şi presupun că un raţionalist este negreşit cineva care îşi doreşte ca oamenii să fie raţionali. Numai că în zilele noastre raţionalitatea a primit numeroase lovituri dure, astfel încât este greu de ştiut ce anume se înţelege prin ea sau dacă, presupunând că s-ar şti, ea este ceva ce oamenii sunt în stare să atingă.
Bertrand Russell (Eseuri sceptice, Editura Humanitas)

În episodul trecut am oferit un foarte mic îndreptar despre felul în care te poți apăra de năzbâtiile promovate în zilele noastre. Vă sugeram să apelați cât mai mult la surse de informare de bună calitate, care și-au căpătat în timp o reputație solidă. Vă mai propuneam să evitați acele site-uri care nu fac decât trimiteri vagi către sursa inițială de informare, și așa mai departe.

Lucrurile par să fie simple atunci când sunt enunțate așa, pe scurt. În practică problema este mult mai complicată, deoarece intră în funcțiune faimosul principiu al lui Brandolini: ”Cantitatea de energie necesară pentru demontarea unei năzbâtii (bullshit, în engleză) este cu un ordin de mărime mai mare decât cea necesară pentru a o produce.” Să vă dau un exemplu.

Un profesor universitar doctor, laureat al Premiului Academiei, reprezintă o sursă de informații riguroase? Domnia Sa este foarte popular, iar atunci când participă la conferințe sălile sunt arhipline. Popularitatea sa reprezintă o dovadă care să susțină valoarea de adevăr a enunțurilor prezentate în cadrul acestor manifestări?

Aș putea alege calea simplă, să vă dau un citat dintr-un interviu, al unui foarte popular domn prof.univ. dr., din anul 2013: ”Suntem într-un moment de cotitură. În următorii 10, 15 ani, vom ajunge în cu totul altă lume, o lume a spiritualităţii. Această aliniere a planetelor care s-a produs acum nu e doar un detaliu de ordinul amuzamentului catastrofic. Este o realitate astronomică. N-o să ne crească cinci mâini, cu siguranţă! Schimbările vor fi la nivel de conştiinţă. Intrăm într-o zonă de energie cu o frecvenţă mult mai înaltă decât cea în care eram. Asta va produce mutaţii fundamentale în creier şi la nivel de ADN. […] Se crede şi că ADN-ul nostru ar putea să ajungă, în plan energetic, la 36 de spirale în loc de 2.” Aici năzbâtiile evidente sunt la tot pasul, începând cu acea ”aliniere a planetelor” din 2012, urmând cu intrarea ”într-o zonă cu frecvență mult mai înaltă” și termând cu ADN-ul care în ”plan energetic” va avea ”36 de spirale în loc de două”. Cum pot fi enunțate asemenea năzbâtii de un prof. univ. dr. reprezintă pentru mine, ca de obicei, un mare mister.

Dar în același interviu am mai găsit un pasaj interesant. ”Până şi ADN-ul nostru face diferenţa între bine şi rău. S-a luat o probă de ADN de la un individ, a fost dusă la distanţă şi monitorizată prin mijloace de laborator. Asupra individului s-au exercitat diverse influenţe, negative sau pozitive. La cele negative, spirala ADN-ului se contracta, la cele pozitive se decontracta. Până şi în ADN-ul nostru sunt înscrise premisele sănătăţii şi bolii.” Poate credeți că am zâmbit atunci când am citit chestia asta. Aveți dreptate, am zâmbit. Este adevărat, există boli genetice, boli înscrise în ADN-ul nostru, dar asta nu are nici o legătură cu ceea ce se afirma în interviul din care am citat. Pe de altă parte, de această dată, afirmația lăsa de înțeles că a fost efectuat un experiment în laborator. Iar atunci când există un experiment, o dovadă, zâmbetul meu este nepotrivit.

Așa că am purces la căutarea datelor referitoare la acel experiment. Vă rog să mă credeți, a fost o muncă extrem de migăloasă. În interviu nu aveam decât un indiciu foarte vag. Am căutat și alte interviuri, am căutat pe bloguri… nimic. În cele din urmă m-am gândit că domnul nostru este autor de cărți. Poate acolo voi găsi detaliile de care aveam nevoie. În cele din urmă, într-una din cărțile sale am găsit următorul pasaj, pe deplin lămuritor: ”Un alt exemplu de efect avut, de data asta de către conştiinţă asupra ADN-ului însuşi, aparţine cercetătorilor Glen Rein şi Rollin McCraty, publicat în Journal of Scientific Exploration (1994). Ei au reuşit să determine un efect de înfăşurare şi de desfăşurare a moleculei de ADN prin control mental şi emoţional.” Aveam acum autorii și publicația. Restul, slavă internetului, părea floare la ureche.

În primul rând vreau să vă spun câte ceva despre ”Journal of Scientific Exploration”. Acesta o publicație care abordează subiecte din categoria ”fringe science”, printre care se numără, reîncarnarea, fenomenele paranormale, vizitele extraterestre, criptozoologia și așa mai departe. Deși este o revistă ”peer review”, deși folosește un jargon ce aparent ține de știință, ea nu îndeplinește nici pe departe standardele de validare ale unei adevărate publicații științifice. Dar să nu ne împiedicăm de acest mic detaliu. În fond o lucrare științifică serioasă, riguroasă și revoluționară poate fi publicată oriunde, inclusiv în ”Journal for Scientific exploration”.

Așa că am mai făcut un pas. Am căutat articolul cu pricina. A fost o căutare oarecum chinuitoare. Am intrat pe site-ul Journal of Scientific Exploration, apoi m-am dus pe arhivă. Am găsit cele patru ediții din 1994. Le-am luat pe fiecare în parte, dar nici urmă de vreun articol publicat de către Glen Rein şi Rollin McCraty… intrasem într-un impas. Undeva se strecurase o greșeală. Dar nu m-am lăsat păgubaș. Am dat o căutare după numele autorilor. Așa am descoperit site-ul heartmath.org, unde era descris articolul celor doi. Titlul acestuia era Structural Changes in Water & DNA Associated with New Physiologically Measurable States”. Din păcate, în rezumatul de pe heartmath.org, nu se găseau toate informațiile de care aveam nevoie.

Nici acum nu m-am lăsat păgubaș. Am dat o căutare după titlul lucrării. Nu am primit decat cinci rezultate, dintre care unul era cel de pe hearthmath.org. În nici unul dintre celelalte rezultate nu apărea articolul ca atare, ci doar niște trimiteri bibliografice. Eram din nou în impas, dar nu m-am dat bătut. Nu mai intru în detalii, vă spun doar că am abandonat căutarea articolului și am început să caut după fiecare dintre autorii lucrării pomenite în citatul de mai sus.

În cele din urmă am descoperit ”Modulation of DNA conformation by heart-focused intention”, un text semnat, printre alții, de către Rollin McCraty. Trebuie să fac o precizare. Acest text nu era publicat în nicio revistă științifică, ci era doar un fișier pdf. Asta înseamnă că nu a trecut, nici măcar de formă, printr-un proces de examinare peer-review. În schimb am putut afla procedura experimentală. ”Probele de ADN au constat în cantități identice de ADN plancental uman […] suspendate în apă deionizată (20 µg/ml). La începutul fiecărui experiment, eșantioanele de ADN au fost încălzite (80˚ C timp de 2 minute), pentru a denatura (unwind, dezrăsuci) parțial ADN-ul. Toate eșantioanele au fost depozitate la 4° C, în clădiri separate, înainte și după fiecare procedură experimentală. Pentru fiecare test, conformația (conformation) ADN-ului a fost măsurată, înainte și după expunerea la intențiile subiectului, cu ajtutorul unui spectrofotometru de absorbție în ultraviolet, te tip Hewlett Packard.” Acum lucrurile începeau să se clarifice.

Dați-mi voie să vă spun câteva cuvinte despre efectul hipercromic (hyperchromic effect) în cazul ADN-ului. Atunci când încălzim un eșantion de ADN la temperaturi de circa 80 °C, se produce desfacerea celor două lanțuri ADN. Acest fenomen poartă numele de topire sau denaturare a ADN-ului. În cazul ADN-ului denaturat constatăm o creștere, cu circa 37%, a absorbției radiației ultraviolete, în zona de lungimi de undă de 260 nm. Acest comportament poartă numele de efect hipercromic și este folosit pentru a studia conformația ADN-ului în funcție de temperatură. Nu este nimic misterios în asta și nu există vreo legătură cu gândurile frumoase sau urâte care sunt îndreptate asupra eșantionului de ADN.

Desigur, în textul din care citez, ne sunt date și niște rezultate experimentale. La studiu ”au participat zece persoane antrenate să folosească tehnicile HearthMath […] Acești participanți au focalizat gânduri de iubire și apreciere asupra ADN-ului […]. Alte 18 persoane, care nu au fost pregătite în tehnicile HearthMath, au servit ca grup de control.” Dar rezultatele ca atare sunt cumplit de neconvingătoare. Ne sunt prezentate niște grafice ca de manual, fără obișnuitele bare de eroare (acestea indică limitele de precizie ale rezultatelor obținute), nu ne sunt date valorile obținute pentru fiecare subiect în parte și așa mai departe. Nici nu este de mirare că textul ”Modulation of DNA conformation by heart-focused intention” nu a putut fi găzduit de vreo revistă științifică.

Am mai făcut ceva. Am intrat pe Google Academic (scholar.google.ro), pentru a vedea lucrările publicate de Glen Rein, care pare a fi principalul promotor al ideii că ADN-ul este inflențat de gânduri. Începând cu 1994 el a publicat 12 articole în care prezenta diverse experimente asupra ADN-ului. Nici unul dintre aceste articole nu a fost publicat în vreo revistă recunoscută ca având vreo valoare științifică…

Vedeți? Separarea adevărului de năzbâtie nu este deloc o treabă ușoară. Năzbâtiofilii preiau orice ”informație” care vine în sprijinul năzbtiilor pe care le susțin, fără a le mai trece prin filtrul rațiunii. Iar dacă se întâmplă ca năzbâtiofilul să aibă acreditări academice și să fie foarte popular, atunci intră în funcțiune principiul modificat al lui Brandolini: ”Cantitatea de energie necesară pentru demontarea unei năzbâtii este infinit mai mare decât cea necesară pentru a o produce.”