Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor). Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) - fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic). Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Medicină

A fost descoperită o proteină care stimulează regenerarea osoasă la oameni...

Potrivit descoperirilor cercetătorilor americani de la Școala de Medicină Veterinară din Pennsylvania, proteina denumită Jagged-1 stimulează transformarea celulelor stem în celule care produc țesut osos.

Chirurgii scoțieni repară cu ultrasunete oasele fracturate

Potrivit chirurgului ortoped Angus MacLean, de la Infirmeria Regală din Glasgow, tratarea cu ultrasunete a pacienților care au suferit fracturi severe a accelerat vindecarea acestora la sub două treimi din intervalul de timp necesar în mod normal acestui lucru.

Greutatea din adolescență îți prezice cât de sănătos vei fi la...

O valoare ridicată a Indicelui de Masă Corporală (IMC) în adolescență reprezintă un factor de risc fundamental la maturitate pentru boli precum diabetul de tip 2 și insuficiența coronariană. Este concluzia unui studiu publicat recent în New England Journal of Medicine.

Nano-bureții pot absorbi aproape orice toxină din fluxul sanguin

Dezvoltați de specialiștii de la Universitatea din California în San Diego, nano-bureții imită globulele roșii (cunoscute si sub denumirea de eritrocite sau hematii) și sunt capabili să absoarbă toxinele letale – inclusiv veninul de șarpe și bacteriile – din fluxul sanguin.

Spray-ul epidermic ar putea vindeca rănile cu mare eficiență

Compania Healthpoint Biotherapeutics, din Fort Worth, Texas, SUA a testat cu succes un tratament medical aplicat prin pulverizare care promite să întrețină vindecarea accelerată a rănilor fără necesitatea grefelor de piele.

O nouă tehnologie plasează în cavitatea bucală „panoul de control” al...

O echipă de ingineri a Institutului Tehnologic Georgia (GIT), din SUA, a dezvoltat un aparat dentar electronic dotat cu senzori pe care oamenii cu traume majore la nivelul coloanei vertebrale îi pot acționa cu limba pentru a manevra un scaun cu rotile electic.

Cancerele sunt specii diferite care se nasc în noi, susține un...

Peter Duesberg, profesor de biologie celulară și moleculară din cadrul Universității California-Berkeley, este de părere că formațiunile canceroase reprezintă consecința evoluției unor noi specii parazitare, care se dezvoltă în organismul uman, secătuindu-l de sănătate și de vigoare.

Imagistica 4D cu ultrasunete dezvăluie efectele fumatului asupra fetușilor

Atunci când mamele în devenire fumează, efectele acestui obicei se reflectă în mișcări subtile ale fetușilor pe care îi poartă în pântece, potrivit cercetătorilor Universității Durham care au examinat ecografiile obținute cu ajutorul unei noi tehnologii cu ultrasunete de înaltă rezoluție.

Microscop tomografic fără lentile

Am putea să asistăm la o revoluție în domeniul microscopiei, cel puțin așa cred cercetătorii de UCLA.

Respiri, deci produci energie!

O echipă de cercetători de la Universitatea Wisconsin din Madison, Statele Unite, a pus la punct un sistem prin care poate fi „capturată” energia din repirația umană. Ar putea servi la monitorizarea nivelului de glucoză din sângele diabeticilor sau la alimentarea pacemakerelor.

Cele mai noi subiecte