Medicină

Prin medicină înțelegem ”arta de a vindeca”, adică un univers foarte larg de cunoștințe, dedicate studierii corpului omenesc și conservării sănătății acestuia. În principiu, sunt mai multe ramuri: etiologia (studierea cauzelor dereglărilor din corp sau a bolilor), patologia (analizarea manifestărilor clinice și a efectelor asupra corpului), diagnosticul (identificarea problemelor), terapia (tratarea problemelor în vederea însănătoșirii corpului) sau profilaxia (acțiunile de prevenire a îmbolnăvirilor).

Știința medicinei se bazează pe multe științe conexe, începând cu anatomia, biologia, fizica sau chimia, până la fiziologie, farmacologie sau radiologie. În funcție de istorie și civilizații, avem două mari categorii ale medicinei: cea modernă (faptică) – fondată pe fapte și dovezi experimentale, specifică lumii occidentale și Europei răsăritene; respectiv medicina alternativă (cum este cea naturistă, de exemplu), practicată în special în zonele nedezvoltate sau în curs de dezvoltare, dar care, în multe situații, produce rezultate bune, ca și cea convențională (bazată pe produse farmaceutice, pe utilizarea statisticii și pe teorii ale studiului clinic).

Există două mari categorii de specialități clinice: chirugicale și medicale (de la anestezie și terapie intensivă, boli infecțioase sau cardiologie până la endocrinologie, pediatrie, neurologie sau dermatovenerologie). Pe lângă acestea, mai există specialități paraclinice (de exemplu medicina legală sau epidemiologia), dar și domeniul dentar. Cu alte cuvinte, medicina este un teritoriu extrem de vast, în care noile descoperiri sunt foarte numeroase.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
Medicină

O pilulă inteligentă va transmite imagini HD din interiorul corpurilor noastre

O echipă formată din oameni de știință de la Spitalul Universitar Oslo, de la Universitatea din Oslo, de la Universitatea Norvegiană pentru Știință și Tehnologie, de la Stabilimentul Norvegian pentru Cercetare în Apărare și de la alte 22 de instituții, a pus bazele unui proiect numit Melody, care propune ca următoarea generație de camere inteligente tip pilulă să poată transmite imagini video HD din tracturile digestive ale oamenilor.

Celulele albe modificate genetic ar putea ține virusul HIV sub control

Un nou tratament anti-HIV ar putea transforma SIDA dintr-o maladie letală într-una cronică, una ce poate fi ținută sub control și care ar permite persoanelor infectate cu virusul HIV să aibă o durată de viață normală.

Cercetătorii au dezvoltat o nouă tehnică de scanare cerebrală

O echipă de cercetători neurologi de la Cold Spring Harbor Laboratory, din New York, SUA, condusă de prof. Pavel Osten, a dezvoltat o nouă tehnică de creare a imaginilor întregului creier, după ce au efectuat experimente pe creiere de şoareci.

Un rinichi crescut în laborator a fost transplantat cu succes într-un...

Oamenii de știință coordonați de Harald Ott, de la Spitalul General din Massachusetts, au folosit o tehnică experimentală de creștere a unui rinichi în laborator, tehnică folosită anterior pentru crearea unor inimi, plămâni și ficați, toate funcționale. Implantat într-un șobolan viu, rinichiul și-a îndeplinit funcția fără probleme.

Descoperire șocantă privind răspândirea virusului Ebola

Modul în care virusul Ebola se transmite de la animale la oameni a fost, până de curând, extrem de puțin înțeles și de studiat....

Un ”cocon” de aer purificat previne infecțiile chirurgicale

O companie din Texas a proiectat un nou tip de dispozitiv medical ce are ca scop reducerea numărului de infecții rezultate în timpul intervențiilor chirurgicale.

Au fost efectuaţi primii paşi spre vindecarea paraliziei

În cadrul unui experiment desfăşurat de cercetători elveţieni, publicat în revista Science, şobolanii paralizaţi au putut merge din nou după ce nervii spinali au fost trataţi chimic şi conectaţi la electricitate.

Inima artificială fără puls redefinește „Viul” (VIDEO)

Inginerul NASA David Saucier și doctorul Michael DeBakey au enunțat cu ceva timp în urmă conceptul „Inimii fără Puls”. Este vorba despre două mici pompe, care mimează ventriculul stâng și ventriculul drept alimentând constant corpul cu sânge, într-un flux continuu.

Reprezentanții unui institut din Texas doresc patentarea vaccinului anti-HIV pe care...

Institutul de Cercetare Biomedicală din San Antonio, Texas, caută să patenteze un vaccin împotriva virusului HIV ale cărui efecte ar putea dura pe întreaga perioadă a vieții unui pacient, susțin reprezentanții instituției.

O epidemie antivaccin