O nouă gaură neagră supermasivă, cea mai mare descoperită vreodată, vine să contrazică teoriile acceptate pentru evoluția galactică. Un studiu, publicat în ediția din 29 noiembrie al revistei Nature, sugerează că asemenea monștri gravitaționali se pot evolua mai repede decât galaxiile gazdă.

Gaura neagră proaspăt descoperită are o masă echivalentă cu 17 miliarde mase solare (!) și se află în centrul galaxiei lenticulare compacte NGC 1277, care este de patru ori mai mică decât Calea Lactee.

Echipa de cercetători condusă de Remco van den Bosch de la Institutul Max Planck pentru Astronomie, a folosit datele colectate de Telescopul Spațial Hubble și de telescopul Hobby-Eberly din Fort Davis Texas, pentru a ajunge la această concluzie. Calculele au arătat că această nouă gaură neagră este cu 59% mai masivă decât aglomerarea de stele din centrul galaxiei. Cercetătorii au mai identificat cinci alte galaxii compacte în care stelele aflate în centrul galactic se mișcă foarte rapid, semn că în zonă se află găuri negre neobișnuit de masive. Aceste concluzii vin să contrazică observațiile precedente, efectuate pentru aproximativ 70 de galaxii, care indicau pentru gaura neagră centrală o masă de circa 0,1% din masa aglomerării de stele din centrul galactic.

Masa găurii negre din centrul galaxiei NGC 1277 reprezintă o enigmă. Imaginea standard pentru dezvoltarea unei galaxii arată că gaura neagră centrală și galaxia care o adăpostește evoluează în tandem. Norii de gaz din galaxie ajută la formarea de stele noi și alimentează cu masă gaura neagră. Atunci când aceasta din urmă devine suficient de mare se produc jeturi puternice care expulzează gazul din galaxie, oprindu-se astfel procesul de formare a stelelor noi iar gaura neagră centrală nu mai are materie de consumat. Ciudățenia găurii negre centrale din galaxia NGC 1277 vine din faptul că ea continuă să crească.

Remco van den Bosch: ”În prezent avem trei teorii complet diferite care încearcă să explice legătura dintre gaura neagră centrală și galaxia care o adăpostește. Deocamdată nu știm care dintre ele este cea cea mai bună.”

Gaura neagră din centrul galaxiei NGC 1277 reprezintă acum o mare enigmă pe care astrofizicienii vor trebui să o rezolve. Noi observații, noi măsurători și noi instrumente vor contura, cu siguranță, o imagine mai bună a acestor enigmatice corpuri cerești.

Mai jos aveti o animație a mișcării stelelor din centrul galaxiei NGC 1277, care indică prezența unei găuri negre supermasive:

Sursa: Nature, An over-massive black hole in the compact lenticular galaxy NGC 1277