Ideea nu este deloc una nouă. Ea abundă în romanele de science-fiction și chiar s-a numărat printre planurile, mai mult sau mai puțin realiste ale agențiilor spațiale americane și europene, de decenii bune. NASA pare hotărâtă însă să facă pasul decisiv, grădinile marțiene fiind cea mai accesibilă sursă de hrană pentru astronauții care vor călători pe Planeta Roșie în viitorul apropiat.

Să aprovizionezi cu suficientă hrană un echipaj uman care va întreprinde o misiune de câțiva ani pe Marte este una dintre cele mai mari încercări pentru specialiștii care plănuiesc o asemenea călătorie. Dr. Maya Cooper, cercetător în cadrul NASA\’s Space Food Systems Laboratory din Houston, Texas, susține, spre exemplu, ca o misiune de cinci ani pe Planeta Roșie implică un minim de 3.175 de kilograme de hrană pentru fiecare membru al echipajului. Asta în condițiile în care hrana va fi transportată de pe Terra. Astfel, necesitatea unor surse de hrană regenerabile pare din ce în ce mai viabilă, afirmă aceeași Maya Cooper.

„Hrana pe care trebuie să o asigurăm astronauților reprezintă, fără doar și poate, un impediment major, mai ales când vorbim despre misiuni pe Marte. În prezent, analizăm posibilitatea implementării unui sistem bioregenerativ care să permită creșterea unor mici recolte de legume care să poate fi dezvoltate pe Planeta Roșie. Este evident că metodele folosite până în prezent, care implicau alimentele necesare astronuaților de pe navetele spațiale sau Stația Spațială Internațională, nu mai sunt viabile atunci când vorbim de misiuni îndelungate”, a concluzionat cercetătoarea NASA.

Agenția Spațială Americană nu a renunțat, în ciuda dificultăților financiare, la proiectul care prevede lansarea primei navete cu echipaj uman către Marte. Acesta ar trebui să aibă loc în anul 2030.