O echipă de cercetători UCLA a identificat o proteină cu o largă plajă de proprietăți antivirale care ar putea fi folosită ca armă împotriva virusurilor patogene omenești, așa cum sunt HIV, Ebola, Henipavirusul și alte asemenea amenințări la adresa vieții omenești.

Potrivit descrierii specialiștilor, proprietatea antivirală a proteinei denumită colesterol-25-hidroxilază (CH25H) este o enzimă care transformă colesterolul într-un oxisterol denumit 25-hidroxicolesterol (25HC), care poate pătrunde prin peretele unei celule și bloca astfel accesul virusurilor în celulă.

În mod interesant, enzima CH25H este activată de interferon, o proteină antivirală esențială în sistemul de avertizare celular. Enzima este specială prin aceea că, spre deosebire de altele, produce oxisterol natural și solubil care poate fi sintetizat și administrat.

În cadrul experimentelor, s-a constatat că 25HC poate inhiba dezvoltarea HIV in vivo, ceea ce poate conduce la realizarea unei largi game de antivirale împotriva unui număr tot mai mare de patogeni virali. Administrat șoarecilor implantați cu țesuturi umane, 25HC a redus simțitor prezența HIV în organismele acestora în doar șapte zile.

De asemenea, oxisterolul a inversat distrugerea celulelor T cauzată de HIV. Mai mult, în culturile de celule, s-a descoperit că 25HC a inhibat creșterea altor virusuri mortale, precum Ebola, Henipavirusul, sau virusul febrei Văii Rift. Următorul pas este ca cercetătorii să compare efectele antivirale ale 25HC cu cele ale altor antivirale HIV.

Foto