4.8

Peste tot în lume există o lipsă majoră de grefe pentru ficat. Această lipsă alarmantă de organe adecvate pentru transplant împinge cercetarea către alternative, cum ar fi xenogrefele (cu organe de la alte animale).

O nouă cale, cea a ”mini-ficatului” este oferită de compania americană LyGenesis. După doi ani de cercetări, pe 25 martie 2024, a reușit în sfârșit să înceapă un studiu clinic prin injectarea de celule hepatice într-un pacient cu insuficiență hepatică. Se injectează în ganglionii pacientului, unde se pot multiplica și dezvolta datorită unui mediu propice creșterii lor, până când creează un nou ficat, mai mic decât cel inițial. Acest mini-ficat nu înlocuiește un transplant de ficat. El restabilește doar o parte din activitatea organului, în timp ce se așteaptă ca pacientul să beneficieze de un transplant adevărat.

Pentru a injecta aceste celule hepatice, compania folosește  ficatul unui donator, care, din diferite motive nu poate fi transplantat (de exemplu, fiindprea gras) și extrage hepatocitele (celule prezente în ficat). Ulterior, aceste celule sunt injectate în ganglionii limfatici, care vor deveni adevărate biorectoare vii. Inițial, LyGenenis a experimentat injectarea directă în ficatul animalelor, dar aceste hepatocite nu au supraviețuit. Rezultatele studiului arată că ganglionii limfatici ar fi ideali pentru acest experiment, deoarece limfocitele T și B (celulele imunitare) se dezvoltă acolo în timpul infecțiilor. În plus, localizarea ganglionului limfatic în abdomen, în apropierea ficatului, ar favoriza și dezvoltarea acestui mini-ficat datorită semnalelor transmise de ficatul „adevărat” lezat, în încercările sale de regenerare. Noile celule vor beneficia astfel de factori de creștere și alte molecule produse de ficatul pacientului pentru a se înmulți mai rapid.

Pentru a realiza acest prim studiu științific, echipele au injectat un total de 50 de milioane de hepatocite în ganglionii limfatici a trei pacienți, trecând prin sistemul lor digestiv. Pentru a face acest lucru, au folosit un tub subțire, flexibil (cu o cameră la capăt), identificat prin ultrasunete, pentru a ajunge la nod. Deocamdată, este încă prea devreme pentru a determina dacă această cantitate de celule va fi suficientă pentru a genera un mini-ficat funcțional capabil să înlocuiască ficatul afectat. În lunile următoare, cercetătorii speră să observe o creștere semnificativă a acestui mini-ficat. În cazul unor rezultate încurajatoare, un al doilea grup de patru pacienți va primi o doză de 150 de milioane de celule fiecare, distribuite în trei ganglioni limfatici. Iar un al treilea, format încă din patru pacienți, va primi și o doză de 250 de milioane de hepatocite, injectate în cinci ganglioni limfatici din aceeași regiune abdominală. Dacă rezultatele se dovedesc a fi bune, aceste studii clinice ar putea revoluționa domeniul transplantului de organe. Pacienții ar putea beneficia astfel de o procedură mai puțin invazivă și își vor putea aștepta transplantul în deplină siguranță.

Medie 4.8 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 10