Acasă CORP & MINTE

CORP & MINTE

În această categorie Corp & Minte puteți citi știri, articole și analize care abordează sferele medicinii generale și alternative, ale cercetării din genetică, ale neuroștiințelor, ale tehnologiilor și materialelor avansate cu aplicații directe în sectorul medical, dar și sfaturi și recomandări de menținere și îmbunătățire a condiției fizice și a stării generale de sănătate.

În secolul XXI, domeniul medical înregistrează o evoluție galopantă, de la noi remedii împotriva unor boli extrem de grave (cancer, SIDA, etc.) până la tehnologii inovative (celule stem, editare genetică, etc.), menite a ne îmbunătăți sănătatea și a ne prelungi viața într-un mod nemaiîntâlnit până acum în istoria omenirii.

Totodată, cercetătorii fac pași mari în direcția înțelegerii funcționării corpului uman, a organelor și relațiilor dintre ele, precum și a modului de funcționare și de control a creierului. Sunt lucruri care nu ajută doar la găsirea unor modalități mai eficiente de asigurare a sănătății fizice și mentale, ci și elemente esențiale care vor ajuta la evoluția speciei umane. Evoluție care va merge mână în mână cu noile descoperiri din domeniul nanotehnologiei și roboticii, care se speră că vor contribui la îmbunătățirea pe toate planurile a speciei umane, dar și a celorlalte viețuitoare de pe Pământ. În plus, s-ar putea ca Omul 2.0 să fie mult mai pregătit și adaptat pentru călătoriile în spațiu, medicina spațială fiind o știință la începuturi.

Vezi în continuare toate materialele din categoria
CORP & MINTE

Electrostimularea cerebrală îmbunătăţeşte procesul de învăţare

Cercetătorii au demonstrat că stimularea creierului cu ajutorul electricităţii accelerează procesul de învăţare – supunerea unor anumite părţi ale creierului la un curent de mică intensitate măreşte activitatea cerebrală.

Saga „Amurg” provoacă crize de epilepsie

Cu riscul de a supăra fanii seriei „Twilight” („Amurg”), ultimul film apărut din această saga, „Zori de zi: Partea I” („Breaking Dawn”) provoacă nu numai critici negative, dar poate provoca chiar şi crize de epilepsie…

Sunteţi dependenţi de muncă? A fost realizat testul pentru stabilirea dependenţei...

În contextul extinderii mijloacelor de comunicaţie, dar şi al crizei economice globale, dependenţa de muncă a devenit una dintre problemele secolului 21. De aceea, cercetătorii norvegieni au realizat un test psihologic, menit să distingă între oamenii harnici şi cei cu probleme comportamentale care îi fac  „bolnavi” de muncă.

Încăpățânarea este înscrisă-n gene

Variații genetice specifice determină măsura în care o persoană își păstrează propriile păreri și credințe chiar și atunci când ele sunt contrazise de experiență, iar modul în care experiența influențează gândirea este legat de sensibilitatea la dopamină a cortexului prefrontal și a corpului striat din ganglionii bazali.

Adresarea de mulţumiri ne îmbunătăţeşte starea de sănătate

Un studiu efectuat recent a demonstrat că adresarea unui simplu „mulţumesc”, fie pe cale orală, fie în scris, declanşează eliberarea unor substanţe chimice în creier, ce fac nivelurile de cortisol, cunoscut ca hormon al stresului, să scadă vertiginos. Mulţumirile trebuie însă să fie sincere, nu ne putem păcăli organismul prin „mulţumiri de complezenţă”.

Realitatea augmentată le va permite astronauților să se opereze reciproc

O nouă aplicație a realității augmentate, Sistemul Chirurgical și de Diagnosticare Medicală Asistat de Computer ( CAMDASS ), de la ESA, le-ar putea permite astronauților să se trateze reciproc, aplicând grafice digitale asupra unui pacient real pentru a ghida diagnosticarea și chiar intervenția chirurgicală asupra acestuia. Noul sistem ar putea chiar să îmbunătățească telemedicina în țările lumii a treia, sau în diferite zone inaccesibile.

Premiul Nobel pentru medicină și fiziologie

Pe 6 octombrie au fost anunțați laureații Premiului Nobel pentru medicină și fiziologie. Ei sunt: Harvey J. Alter, Michael Houghton și Charles...

Stresul face bine!

Stresul oxidativ poate cauza „stricăciuni” celulelor, dar tot el furnizează și „antidotul”: determină celulele să sintetizeze niveluri mai ridicate dintr-o proteină capabilă să stimuleze capacitatea de reparare a deteriorărilor survenite la nivelul ADN-ului.

Cercetătorii danezi au identificat „Factorul X” la cimpanzei

Potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Aarhus, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, mutaţiile genetice care cresc capacitatea de adaptare a indivizilor se dezvoltă, cel puţin în cazul cimpanzeilor, la nivelul cromozomului X.

Cu un pas mai aproape de citirea gândurilor

Potrivit unui studiu publicat în PLoS Biology, cercetătorii Universității Berkley, din California, au realizat o metodă de reconstrucţie a cuvintelor, pe baza undelor cerebrale emise de creierele unor subiecţi care se gândeau la respectivele cuvinte.