4.3

Cercetătorii americani au testat conceptul de meronimitate. Acesta integrează un nou sistem de comunicare, care dezvăluie parțial identitatea utilizatorilor săi. Potrivit autorilor proiectului, experimentul a dat rezultate destul de satisfăcătoare.

Să ne amintim mai întâi că a vorbi pe rețelele sociale sub adevărata ta identitate este departe de a fi un act lipsit de consecințe negative. Riscurile hărțuirii cibernetice sunt prezente și pot distruge viața unei persoane. Pe de altă parte, dacă anonimatul total protejează împotriva acestui fenomen, acesta poate avea, de asemenea, un efect pervers, cum ar fi tendința de a publica discursuri pline de ură și/sau toxice.

Într-un preprint de pe platforma arXiv din februarie 2024, o echipă de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) a discutat despre conceptul de meronimitate (care vine de la grecescul ”mero” – parțial “nym” – nume). Ideea este de a găsi un echilibru între anonimat și utilizarea adevăratei identități. Astfel, cercetătorii au avut ideea de a dezvălui identitatea unei persoane în mod incomplet. Autorii studiul au proiectat LiTweeture, un nou sistem de comunicare care își propune să ajute tinerii oameni de știință să folosească mai bine rețelele sociale X și Mastodon pentru a pune întrebări legate de cercetarea lor. Anumite acfe profesionale pot fi comunicate, de exemplu apartenența universitară și domeniul de expertiză, fără ca identitatea deplină a persoanei să fie dezvăluită.

Potrivit cercetătoril, experimentul, care a durat o lună, a dat rezultate concludente. Cei douăzeci de voluntari participanți la teste cred că meronimatul le permite să se simtă mai confortabil atunci când pun întrebări, în special celor mai experimentați academicieni. Un număr de tineri oameni de știință sunt îngrijorați de faptul că solicitarea ajutorului i-ar putea face să pară ignoranți cu privire la un subiect. Există și teama că nimeni nu ar răspunde la întrebare.

Pentru cercetători, meronimatul este o modalitate bună de a contribui și de a beneficia de comunitate, evitând în același timp inhibiția socială. Acest lucru face posibilă crearea unui mediu în care fiecare utilizator de Internet să se simtă confortabil să se exprime, menținând în același timp suficientă responsabilitate pentru a descuraja comportamentul rău.

Pe viitor, cercetătorii doresc să extindă meronimatul la alte comunități deschise utilizării sale și mai ales în contextul altor subiecte mult mai polarizate, în special politica. Sarcina va fi cu siguranță mai dificilă în acest domeniu, unde divergențele sunt foarte numeroase și sunt declanșate multe pasiuni.

Medie 4.3 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 7