Este un scenariu demn de un episod științifico-fantastic: sonda Mars Express a surprins recent imagini interesante cu ceea ce pare a fi un roi de păianjeni care se târăsc pe suprafața planetei roșii. Aceste formațiuni întunecate au fost reperate în apropierea unei zone cunoscute sub numele de Orașul Inca, care atrage interesul oamenilor de știință. Dar cu ce avem de-a face, de fapt?

În ciuda aspectului lor ciudat, acești păianjeni nu sunt, desigur, rezultatul unei invazii extraterestre, ci mai degrabă produsul unor procese geologice complexe. Oamenii de știință cred că aceste formațiuni sunt cauzate de gazul care pătrunde printr-un strat de gheață cu dioxid de carbon prezent pe suprafața lui Marte.

Polul sudic al planetei, unde au fost observați acești păianjeni, se confruntă cu temperaturi extrem de scăzute care ajung până la −152,78°C, ceea ce duce la formarea gheții de CO₂. Când Soarele încălzește suprafața marțiană, gheața de dioxid de carbon din partea de jos a stratului se transformă apoi în gaz. Presiunea generată de acest proces elimină apoi gazul prin straturile superioare de gheață (la fel ca atunci când agitați o sticlă de sifon înainte de a o deschide) care transportă praful de la suprafața planeti cu el, creând aceste formațiuni ciudate în stele care arată ca păianjeni văzute. de pe orbită.

Inca City

Sonda spațială Mars Express a Agenției Spațiale Europene (ESA) a observat recent acest fenomen în apropierea Inca City, o structură remarcabilă care a intrigat oamenii de știință de zeci de ani. Cunoscut și sub denumirea de Angustus Labyrinthus, își datorează numele rețelei sale de creste în formă de grilă care evocă ruinele orașelor Incașe. Descoperită pentru prima dată în 1972 de sonda Mariner 9 de la NASA, această formațiune geologică misterioasă a stârnit multe teorii despre originea ei.

Unii cred că ar putea fi rezultatul transformării lent a dunelor de nisip în piatră, în timp ce alții sugerează că ar putea fi rezultatul activității vulcanice din vechime sau al impactului unui meteorit. O teorie fascinantă mai propune că Orașul Incaș a fost situat într-un crater format printr-un impact străvechi, cu falii rezultate în regiunea înconjurătoare. Lava care curge prin aceste falii ar fi format apoi pereții acestei structuri intrigante, dând aspectul unui oraș antic sculptat din roca marțiană.

Pe măsură ce continuăm să explorăm misterele lui Marte, aceste descoperiri fascinante ne amintesc de complexitatea și diversitatea geologiei acestei planete îndepărtate. Fiecare observație ne aduce cu un pas mai aproape de înțelegerea vecinului nostru planetar și deschide noi perspective asupra proceselor geologice care modelează sistemul nostru solar.

Medie 5 / 5. Câte voturi s-au strâns din 1 ianuarie 2024: 12