În curând, la Milano va debuta primul studiu clinic din lume care-și propune să experimenteze utilizarea celulelor stem în tratamentul paraliziei supranucleare progresive, o boală foarte rară, cunoscută și sub denumirea de „sindrom Steele-Richardson-Olszewski” și de multe ori confundată cu Parkinsonul. Persoanele afectate de acest sindrom au în medie o speranță de viață de 7 ani din momentul în care se manifestă primele semne ale bolii.

În cadrul bolilor neurodegenerative, aplicația terapeutică a celulelor stem reprezintă un domeniu de cercetare foarte vivace. Dar, dincolo de promisiunile așa-numitelor „centre specializate” care oferă terapii puțin sau deloc acreditate, studiile clinice sunt de-abia la început. Apoi, în cazul utilizării celulelor stem în bolile degenerative a fost făcută foarte puțină cercetare în ultimii anii. Recent însă, Gianni Pezzoli, director al Centrului Parkinson din Milano, a decis să pună la punct un studiu clinic extrem de riguros, bazat pe rezultatele unor cercetări precedente pe modele animale, care va fi coordonat de Pezzoli împreună cu neuroradiologul Maurizio Isalberti.

Pentru moment, obiectivul cercetătorilor este să ateste siguranța procedurii: în cadrul acestui studiu (studiu de fază 1, adică de primă administrare la om, pentru validarea efectelor pe animale) vor fi înrolați 20 de pacienți: 10 vor urma terapia cu celule stem și 10 placebo și vor fi monitorizați pe parcursul a 6 luni.

Celulele stem vor fi recoltate din măduva osoasă a pacienților respectivi. Vor fi utilizate celule stem mezenchimale pluripotente, care au abilitatea de a se diferenția în aproape toate tipurile celulare, cunoscute și pentru capacitatea lor de a exercita un mecanism de protecție a țesuturilor. „Pe acest lucru ne bazăm. Celulele mezenchimale sunt prezente în toate țesuturile, iar ideea noastră este aceea de a profita de pe urma acestui rol fiziologic indirect al acestor celule pentru a proteja țesutul cerebral care înconjoară leziunea și în consecință, a încetini progresia bolii”, a explicat Pezzoli.

Cum se ajunge la țesutul cerebral? „Prin arterele care duc sângele la creier”, a precizat neuroradiologul Maurizio Isalberti. Celulele stem vor fi injectate printr-un cateter inserat în artera femurală, conform unei proceduri de rutină în angiografii.
Deși  nu au siguranța absolută că celulele se vor opri acolo unde trebuie, în baza cunoștințelor acumulate până în prezent, cercetătorii cred că există șanse foarte bune. „Urmăm cea mai naturală cale posibilă. Celulele mezenchimale sunt deja prezente în creier și sunt deja utilizate de țesuturile deteriorate. Noi intenționăm să potențăm acest proces”, au mai comentat cercetătorii.
Sursa: Galileo.it