Acasă SPAȚIU Astrofizică

Astrofizică

Astrofizica este o parte foarte importantă a astronomiei, utilizând știința fizicii pentru observarea și analizarea naturii corpurilor cerești (dar nu a poziției sau mișcării lor în spațiu), a mediului interstelar și a radiațiilor cosmice. Astrofizica e împărțită în două mari categorii: teoretică și experimentală. În principal, astrofizica examinează emisiile obiectelor din cosmos prin intermediul spectrului electromagnetic (lumina, densitatea, temperatura, compoziția chimică). Tot de această ramură a astronomiei țin și observarea și studiul unor concepte evazive, cum ar fi proprietățile materiei negre, a energiei negre și a găurilor negre, dar și călătoria în timp, „găurile de vierme” sau originile Universului. Astrofizicienii utilizează în munca lor de cercetare și analiză mai multe discipline ale fizicii, de la mecanică și electromagnetism până la mecanica cuantică sau fizica atomică și moleculară. Astrofizica experimentală este extrem de limitată în acest moment, fiind strâns legată de evoluțiile tehnologice ale explorării spațiale - de exemplu, din cauză că atmosfera Pământului afectează observațiile, este nevoie de telescoape trimise în spațiul cosmic pentru colectarea informațiilor. Unul dintre cei mai cunoscuți astrofizicieni din istorie este Arthur Eddington, care a reușit să demonstreze, în timpul unei eclipse, că teoria relativității generalizate a lui Einstein este corectă. De asemenea, cunoscutul telescop spațial Hubble a fost numit după astrofizicianul Edwin Hubble, care a demonstrat faptul că Universul este în expansiune.

Vezi în continuare toate materialele din categoria Astrofizică

Quasarii – 50 de ani

În urmă cu 50 de ani, mai precis pe 16 martie 1963, în revista Nature era publicat articolul ”3C 273 : A Star-Like Object with Large Red-Shift” (3C273: Un obiect cu aspect stelar cu o puternică deplasare spre roșu), semnat de Maarten Schmidt. Acesta este momentul în care quasarii își fac apariția în lumea astrofizicii.  Cunoștințele noastre în ceea ce privește aceste fascinante obiecte cosmice au avansat în ultimii ani?

Soarele: trei ani în trei minute (video)

Acum trei ani, Solar Dynamics Observatory (SDO) transmitea primele imagini ale Soarelui. NASA ne oferă posibilitatea să vedem un videoclip, care este compus din câte două imagini pe zi, în care putem vedea trei ani ai Soarelui în numai trei minute.

Putem sta liniştiţi: Cometa Elenin este inofensivă, potrivit NASA

În caz că sunteţi la curent cu ştirile şi email-urile fataliste despre Apocalipsa adusă de Cometa Elenin, avem o veste bună. Pentru a combate aceste zvonuri, NASA a dat publicităţii date concrete despre această cometă.

Satelitul saturnian Titan este cealaltă lume a Sistemului Solar unde cad...

Misiunea Cassini dezvăluie multe din secretele planetei Saturn şi ale sateliţilor săi. Terra şi satelitul saturnian Titan sunt singurele lumi din Sistemul Solar unde cad ploi lichide pe suprafeţe solide. Pe Titan însă, nu plouă cu apă, ci cu metan, iar în unele locuri ale satelitului, potrivit unui nou studiu, acest fapt se întâmplă doar o dată la o mie de ani.

O gaură neagră supermasivă foarte cumpătată

Se știe de multă vreme că centrul Galaxiei noastre adăpostește o gaură neagră supermasivă, SagittariusA*, cu masa echivalentă cu cea a patru miliarde de sori. Deși a fost descoperită încă din 1974, această gaură neagră ascunde multe întrebări care își așteaptă răspunsul.

O stea bătrână, foarte bătrână

În vecinătatea noastră, la numai 190 de ani lumină distanță, se află cea mai bătrână stea observată vreodată. Steaua are numele HD 140283.

Exoplaneta „aburindă” unde un an terestru durează 18 ore

Exoplaneta 55 Cancri e, descoperită în 2004, situată la o distanţă de 40 de ani-lumină de Terra gravitează în jurul Soarelui său la viteze ameţitoare, terminând o rotaţie completă în numai 18 ore.

Furtunile solare sunt vinovate de căderea Burselor?

Oamenii de știință studiază legătura dintre evenimentele cosmice și  mersul piețelor de acțiuni.

Ar putea exista viață chiar și în găurile negre, crede un...

Cosmologul rus Vyacheslav Dokuchaev, de la Institutul pentru Cercetare Nucleară din cadrul Academiei Ruse de Științe aflată în Moscova, teoretizează că găurile negre super-masive ar putea să găzduiască sisteme planetare și chiar viață, în ciuda faptului că reprezintă cea mai distructivă forță și cele mai ostile medii din Univers.

Un nou Pământ la numai 12 ani-lumină distanță?

Astronomii au descoperit ceea ce ar putea fi cinci planete care orbitează steaua Tau Ceti, cel mai apropiat sistem solar format dintr-o singură stea dincolo de cel în care ne aflăm, stea ale cărei temperatură și luminozitate sunt foarte asemănătoare cu ale soarelui nostru.

Cele mai noi subiecte